• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

D.m.v. tekst samenvoegen een formule maken

Status
Niet open voor verdere reacties.
dan ben ik toch benieuwd hoe dit er (als voorbeeld) uitziet.

kun je dit voorbeeld nog even plaatsen?

Hoi oeldere,

ik stuur je wel een pm' metje. ik gebruik hem dan wel nog een 2de keer dan......
zal wel aan het einde van de middag zijn.

groet marcel
 
Marcel,

In bijlage jou bestand met een alternatieve berekeningswijze toegevoegd (het lichtblauwe gebied K51:AC61).
Deze matrix-formules werken onafhankelijk van je (oranje) hulptabel. Hierdoor zijn ze wel ietsje gecompliceerder geworden.
 

Bijlagen

  • veranda.zip
    47 KB · Weergaven: 41
Marcel,

In bijlage jou bestand met een alternatieve berekeningswijze toegevoegd (het lichtblauwe gebied K51:AC61).
Deze matrix-formules werken onafhankelijk van je (oranje) hulptabel. Hierdoor zijn ze wel ietsje gecompliceerder geworden.

Tjonge WHER,

Je laat mijn getover wel uitzien als een slechte beginner, maar.........zeer bedankt.
Ik heb wel nog een aantal vragen:

1 Wat doet het {teken in het begin van de formule?

2 kun je me de formule en de werking uitleggen alsteblieft:
=INDEX(INDEX($F$1:$F$1627;VERGELIJKEN(WAAR;RECHTS($A$1:$A$1627;LENGTE($J51&K$49)+3)=K$49&" x "&$J51;0)):$F$1627;VERGELIJKEN(WAAR;INDEX($A$1:$A$1627;VERGELIJKEN(WAAR;RECHTS($A$1:$A$1627;LENGTE($J51&K$49)+3)=K$49&" x "&$J51;0)):$A$1627="";0))

Nogmaals bedankt
Groet Marcel:thumb:
 
1: het "{" teken duid erop dat de formule bevestigd is met ctrl+shift+enter i.p.v. gewoon enter. Dit is de manier om er een matrixformule van te maken, Excel zet dan zelf die accolades. Telkens je iets aanpast in de formule, moet je hem opnieuw met ctrl+shift+enter bevestigen.
2:
=INDEX(INDEX($F$1:$F$1627;VERGELIJKEN(WAAR;RECHTS($A$1:$A$1627;LENGTE($J51&K$49)+3)=K$49&" x "&$J51;0))[/COLOR]:$F$1627;VERGELIJKEN(WAAR;INDEX($A$1:$A$1627;VERGELIJKEN(WAAR;RECHTS($A$1:$A$1627;LENGTE($ J51&K$49)+3)=K$49&" x "&$J51;0)):$A$1627="";0))
het blauwe gedeelte zoekt in kolom A (van A1 tot A1627) waar het rechtse gedeelte van de tekst gelijk is aan (bijvoorbeeld) "1500 x 2000". De "vergelijken" functie geeft hier een getal terug, gelijk aan het rijnummer waar dit gevonden werdt, bijvoorbeeld rij555 in dit geval. In combinatie met het groene deel (= het vaste einde van de lijst, F1627) geeft dit een "beperkter" bereik (A555: A1627) waarin we gaan zoeken. In dit bereik zoeken we de eerste cel die leeg is (A568)(omdat de prijzen zich bevinden op rijen waar in kolom A niets staat), dit geeft ons een getal (14 in dit voorbeeld, omdat de eerste lege cel (A568) in het gebied A555:A1627 zich 14 rijen lager bevindt). Dit geeft op z'n beurt: "index(F155:F1627;14)" dus cel F568 = 297,5 euro, de gezochte prijs.
 
Laatst bewerkt:
1: het "{" teken duid erop dat de formule bevestigd is met ctrl+shift+enter i.p.v. gewoon enter. Dit is de manier om er een matrixformule van te maken, Excel zet dan zelf die accolades. Telkens je iets aanpast in de formule, moet je hem opnieuw met ctrl+shift+enter bevestigen.
2:
het blauwe gedeelte zoekt in kolom A (van A1 tot A1627) waar het rechtse gedeelte van de tekst gelijk is aan (bijvoorbeeld) "1500 x 2000". De "vergelijken" functie geeft hier een getal terug, gelijk aan het rijnummer waar dit gevonden werdt, bijvoorbeeld rij555 in dit geval. In combinatie met het groene deel (= het vaste einde van de lijst, F1627) geeft dit een "beperkter" bereik (A555: A1627) waarin we gaan zoeken. In dit bereik zoeken we de eerste cel die leeg is (A568)(omdat de prijzen zich bevinden op rijen waar in kolom A niets staat), dit geeft ons een getal (14 in dit voorbeeld, omdat de eerste lege cel (A568) in het gebied A555:A1627 zich 14 rijen lager bevindt). Dit geeft op z'n beurt: "index(F155:F1627;14)" dus cel F568 = 297,5 euro, de gezochte prijs.

Hartelijk bedankt voor deze duidelijke uitleg WHER, ik wist nog niks van matrixformules af maar ik heb nu weer reden om me hierin verder te verdiepen.

Groet Marcel
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan