• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Data (dynamisch) tekenen in cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

tijmen_4real

Gebruiker
Lid geworden
20 apr 2005
Berichten
338
Goedemorgen,

Een productieafdeling binnen ons bedrijf werkt met een kruisjeskaart:

kruisjeskaart.jpg

Tijdens de productie van een product nemen zij ieder half uur een steekproef op diens gemiddelde gewicht.
Dit vullen zij nu nog in op de geprinte kruisjeskaart met pen door een kruisje te zetten bij het tijdstip (horizontaal) en het gemiddelde gewicht (verticaal) uit de steekproef.
De wens is om dit gaan digitaliseren (papier verminderen): bijv. een kruisje 'tekenen' in Excel en dit als data uitlezen.

Een kruisje tekenen is geen probleem (lijn of vorm), maar hoe zou ik de bijbehorende data uit kunnen lezen?
Of misschien dat er iemand een beter idee heeft om dit te digitaliseren.

Hulp en ideeën zijn van harte welkom!
Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,

Tijmen
 
Goedemorgen Tijmen,

het lijkt me handig een voorbeeldbestand te plaatsen ipv een afbeelding. Daarnaast lijkt het me handig dat je vermeld wat je bedoelt met "Bijbehorende data".
 
Vooral niet tekenen in Excel daarvoor bestaan tekenprogramma's vb(paint).
Laat ze gewoon een x plaatsen op het gewenste tijdstip.
ook ik heb vraagtekens bij die bijbehorende data.
Dus graag wat meer uitleg.
 
Met bijbehorende data bedoel ik dat de geplaatste X voor een waarde zal staan afhankelijk waar deze geplaatst wordt. Hoe zet ik dan de X om in data (gewicht en tijdstip in dit geval)
Een X kan namelijk alleen op een vast tijdstip (horizontaal: ieder half uur, tijdens de steekproef) geplaatst worden, maar het gemeten gewicht kan wel tussen twee waarden geplaatst worden (verticaal: niet in een vak, maar op een lijn).
 
Laatst bewerkt:
Ofwel plaats je die x bij de dichtste waarde ofwel pas je kolom A aan tot op 0.1
 
Als je handmatige lijstjes wil gaan automatiseren dan moet vaak het denkproces een beetje om. Xjes in een matrix zetten kan wel maar dan wordt het wat lastig om er formules voor te maken om er weer informatie van te maken. Gebruik voor de invoer een tabel of als macro's toegestaan zijn een Userform. Het analyseren van deze gegevens kan je dan vrij eenvoudig met een draaitabel doen.
 

Bijlagen

  • tijmen_4real.xlsx
    14,3 KB · Weergaven: 31
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan