Database maken voor wekelijkse bezetting advertentieframes

Status
Niet open voor verdere reacties.

Willem1958

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 apr 2012
Berichten
1
Beste lezers van dit forum,

Net zoals in Nederland Altermedia doet (toiletreclame), willen wij een soortgelijk iets ook in Thailand opstarten.

De gegevens die ik nu heb zijn:

1. Naam van de locaties waar de advertenties moeten komen te hangen.
2. Aantal advertentieplaatsen herentoilet.
3. Aantal advertentieplaatsen damestoilet.
4. Aantal advertentieplaatsen gemengde toiletten.

Wat ik eigenlijk wil is:
1. een database waarin ik direct kan zien of er in een bepaalde week/weken nog ergens plaats is om te adverteren en
2. op een bepaalde locatie kunnen kijken welke weken daar vrij zijn.

Wie oh wie kan mij helpen???

Bij voorbaat heel erg bedankt!

Willem
 
Dat riekt als een planner pakketje; je kunt zoiets wel maken in Access, maar het is denk ik niet de meest voor de hand liggende toepassing. Maar als je het toch wilt proberen:
Je hebt in ieder geval tabellen nodig voor alle objecten waarin je gaat adverteren. Daarin neem je dan uiteraard in één keuzeveld de opties Herentoilet, Damestoilet en Gemengd toilet op, want daar wil je straks op kunnen selecteren/rapporteren. En uiteraard een tabel met Klantgegevens, al hoeft dat niet eens als je alleen eenmalige acties hebt. Maar dat vermoed ik niet, dus een Klantentabel lijkt me ook wel nodig.
Verder een tabel met de plandatums en een verwijzing naar het objectID uit de vorige tabel en de KlantID. Die tabellen koppel je aan elkaar in het Relaties venster. Als laatste heb je een tabel nodig waarin alle dagen van het jaar staan, en als je ver vooruit wilt plannen, het komende jaar. Die tabel kun je nog wel automatisch laten aanvullen bij het starten van de db, zodat je altijd een zelfde periode in de toekomst vooruit kunt plannen.
Bij het maken van een contract leg je dan in de tabel Advertenties vast welk object en welke klant, en de periode (begin- en einddatum). In een query kun je dan m.b.v. de tabel met de datums een overzicht maken van alle dagen dat een object bezet is, en in een rapport zie je dan dus ook gelijk welke dagen nog vrij zijn. Bij het inplannen van een nieuw contract kun je op basis van die gegevens ook heel makkelijk inplannen, want je laat het programma zoeken naar de periode waarin een nieuw contract nog past. Als je bijvoorbeeld object A1012 hebt dat van 1-4 t/m 12-4 is geboekt en van 22-4 t/m 30-4, dan kan je er nog wat in plaatsen in de periode 13-4 t/m 21-4. Als je een aanvraag krijgt voor de periode 8-4 t/m 20-4, dan weet het formulier dat het A1012 niet beschikbaar is, en zal het niet als optie in de lijst staan. Idem dito voor de aanvraagperiode 15-4 t/m 28-4. In het eerste geval is de begindatum te vroeg, en de einddatum OK, en het tweede geval is de begindatum goed maar valt de einddatum buiten de beschikbare periode.

Deze methodiek wordt overigens op bijna exact dezelfde manier ook gebruikt in Hotel reserveringssystemen, dus als je daar een voorbeeldje van vind is dat ook makkelijk om te bouwen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan