Database opbouw

Status
Niet open voor verdere reacties.

tobo100

Gebruiker
Lid geworden
14 okt 2013
Berichten
153
Goedenavond allen,

ik ben van plan een database te maken om inzichtelijk te maken welke appendages er allemaal op een stoomketel/ketelhuis zitten.

einddoel is om straks inzage te krijgen wat een klant
allemaal in het ketelhuis heeft staan

klanten kunnen dus een willekeurig aantal ketels hebben
de eene ketel heeft bv wel een economischer de weer andere niet


ketel1 heeft bijvoorbeeld de volgende onderdelen
(ook hier kunnen de aantallen varieren:)
Veerveiligheid 1 (Dnmaat)
Veerveiligheid 2 (Dnmaat)
Hoofdstoom afsluiter (Dnmaat)
Voedingwater afsluiter (Dnmaat)
Terugslagklep (Dnmaat)
Slikgat 1 (afmeting)
Slikgat 2 (afmeting)
Mangat 1 (afmeting)
Mangat 2 (afmeting)
Hoogwater electrode (Dnmaat)
Laagwater electrode (Dnmaat)
Etc

dit geld voor alle nevenstaande elementen
de meeste intevullen waarden moet uit dropdownboxen komen

de een heeft er 6 ketels staan een andere maar 1


in eerste instantie is mijn vraag hoeveel tabellen moet ik hier voor maken en hoe moeten die dan later gekoppeld worden
m.a.w. hoe zet je zo iets op..

als ik hier antwoord op kan krijgen, maak ik de tabellen aan
en als het nodig is post ik die dan hier later voor verdere vraagstelling, want dat gaat er vast nog wel van komen

het is voor mij te complex, ik zie door bomen het bos niet meer...

in ieder geval eerst bedankt.

in de bijlage een situatie voorbeeld schets

Knipsel.PNG
 
Het lijkt mij zeker handig om de db met de tabellen te posten, want dat kijkt voor ons een stuk makkelijker. Ik heb nog niet echt een inzicht in de verschillende objecten die je nodig hebt, maar voor jouw beeld is het wel al mogelijk om te schetsen hoe je de db moet opzetten.

Dat is eigenlijk heel simpel: beschrijf voor jezelf (Word document, Excel document) wélke unieke objecten je hebt, en wat daarvan de specifieke eigenschappen zijn. Probeer dus je object te ontleden in deelobjecten, en kijk of die óók weer bestaan uit aparte objecten. Omdat ik weinig verstand heb van ketelhuizen, maar wel enige verwantschap zie met iets als een flatgebouw, moet je dan in deze richting gaan denken:

1. Een flat is één gebouwd object dat op één locatie staat. Die locatie wordt bepaald door een adres en coördinaten, dus daarmee heeft een flat een stad waar hij staat, een postcode etc.
2. In een flat zijn appartementen gemaakt; elk appartement deelt de eigenschappen van het hoofdobject (de flat), zoals de plaats en de postcode. Elke appartement heeft echter óók zijn eigen eigenschappen, zoals huisnummer en etage.
3. Een appartement bevat doorgaans meerdere kamers; elke kamer heeft dan ook zijn eigen aspecten zoals afmetingen, verwarming etc. Of het een keuken is, of een badkamer. Ook hier geldt: elke kamer 'erft' de eigenschappen van het appartement (huisnummer) én van de flat: locatie etc. Heb je het over studentenhuisvesting, dan heeft elke kamer ook nog eens zijn eigen huurder. En heb je dus individueel gehuurde objecten (kamers) en gezamenlijke objecten (woonkamer, badkamer, keuken, hal).
4. In een kamer kun je verschillende objecten hebben, zoals verwarming, meubels etc.

Kortom: als je jouw hoofdobject gaat bekijken (Ketelhuis), dan heb je dus één of meer ketels. In mijn voorbeeld: een flat heeft één of meer appartementen. Elke ketel heeft specifieke eigenschappen. Flats: meerdere kamers. En ga zo maar door.
Wat je dus moet doen, is goed beschrijven wélke objecten je hebt, en dáár tabellen voor maken. Van elk object moet je de unieke eigenschappen kunnen vastleggen. Objecten die identiek zijn, worden dus in de bijbehorende tabellen opgeslagen.

Hoe krijg je dan alles bij elkaar? Met zogenaamde koppeltabellen. Weer even terug naar mijn flatgebouw: Ik begin dan met het invoeren van de verschillende gebouwen. Vervolgens heb ik een koppeltabel Flat-Appartement, waarin ik appartementen ga vastleggen. Elk record in die koppeltabel krijgt dus een verwijzing naar de Flat, en naar het Appartement. De tabel Appartement heeft een koppeling met de tabel Appartement-Kamer. Hier leg ik dus vast wélke kamers er zijn, met hun respectievelijke unieke eigenschappen (lengte-breedte-hoogte bijvoorbeeld). Nu weet ik dus al voor alle flats welke en hoeveel appartementen er zijn, en per appartement welke en hoeveel kamers.
En de (in mijn voorbeeld laatste) stap is dan om in de koppeltabel Kamer-Object vast te leggen welke objecten er zijn per kamer. Zodat ik weet wát er in wélke kamer staat.

Dit is uiteraard een hele globale uitleg, maar hopelijk krijg je een beetje een idee wat je moet gaan doen. Dat is allereerst: maar tabellen waarin je alle 'vaste' eigenschappen van een object opslaat. Maak vervolgens tabellen waarin je de relaties tussen de tabellen vastlegt, en waarin je de specifieke eigenschappen van dat specifieke object (maten, kleur, prijs etc) vastlegt. Hoe ver je daarin wil gaan, is eigenlijk aan jou, maar dit lijkt mij een goede opzet om mee te beginnen. Succes!
 
Dankjewel voor je uitgebreide uitleg,
en ga er mee aan de slag,
ik zal het in eerste instantie summier opzetten met een paar componenten
zodanig dat u kunt zien waar ik naar toe wil gaan, en ik beter ga begrijpen hoe het werkt.
 
Helemaal goed. We zien de database graag verschijnen :).
 
Database opbouw eerste stap

Beste,

In de bijlage de test versie van de database.
De meeste aandacht is in eerste instantie naar object stoomketel gegaan,
alle andere objecten zullen op een soort gelijke manier volgen.
Ik plaats dit voorbeeld eerst om te zien of ik de juiste weg ben ingeslagen

Graag uw mening.
 

Bijlagen

  • Database66.zip
    78,4 KB · Weergaven: 15
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan