Database openen (Shift)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Friend

Verenigingslid
Lid geworden
31 jan 2009
Berichten
1.128
Beste mensen, een vraagje : wat moet ik doen om mijn data te openen met alleen het schakelbord wat niet weg te klikken is zodat je de tabellen, query's, formulieren ziet. Alleen als je de database opstart en de shift toets ingedrukt houd kan dit weer wel. Ik zit bij opties te zoeken maar kan het niet vinden. Friend
 
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt.... Wil je de db opstarten met alleen het schakelbord, en de rest niet zichtbaar? Of juist andersom??
 
OctaFish, ik zou graag mijn database willen openen met alleen het schakelbord. (Ik heb begrepen dat je dit eventueel later kan omzeilen als je de shift toets bij het opstarten ingedrukt houdt? ) Ik hoor weer graag van je. Thanks Friend
 
Da's makkelijk... Via <Extra>, <Opstarten> kun je aangeven met welk formulier je wilt opstarten. De overige opties die je niet wilt laten zien, zet je vervolgens uit. Als je alles verder uit zet, kunnen de gebruikers alleen het minimale (dan wel noodzakelijke) doen.
 
OctaFish, Ja dat is inderdaad niet zo moeilijk. Dank je wel :thumb: Toch nog een vraagje. Ik heb alles uitgevinkt en opstarten met Schakelbord ingevuld. Er blijft nu een menubalk over met inderdaad wat basisfunctie's. Is dit ook nog weg te krijgen. Zodat ze alleen nog maar het Schakelbord kunnen volgen/gebruiken?. Friend
 
Op de site van Access Programmers vind je de code om alle werkbalken te verbergen. En nog wat meer tips.
De hoofdcode is deze:

Code:
For i = 1 To CommandBars.Count
    CommandBars(i).Enabled = False
Next i

Om te voorkomen dat je ze nooit meer terugkrijgt, zet je deze code bij het Unload event van je laatste formulier:

Code:
Private Sub Form_Unload(Cancel As Integer)

For i = 1 To CommandBars.Count
    CommandBars(i).Enabled = True
Next i

End Sub
 
OctaFish, hartelijk dank, ik kijk ernaar en denk durf ik dit wel aan en waar moet het allemaal precies. Ik maak wel leuke dingen, hoop ik, maar alles in vba en code's plaatsen is het knap nieuw voor mij. Ik probeer meestal aan voorbeelden te begrijpen wat er gebeurd. Zo als ik dan hierna kijk dan denk ik waar plaats ik die eerste code en wat bedoelen ze precies met het laatste formulier. Mocht je gelegenheid hebben en zin om het voor mij nog iets te verduidelijken dan zou ik he erg op prijs stellen. Als ik dit in een database toepas en het gaat fout dan kan ik toch alleen niet meer in de betreffende database alle andere zijn dan toch normaal toegangkelijk. ..... Sowieso bedankt voor al je support! Friend
 
Wat ik met het laatste formulier bedoel is het volgende: je geeft in Access aan met welk formulier je wilt opstarten; je kunt echter niet aangeven met welk formulier je wilt afsluiten. Gebruik je een schakelbord, dan is het overigens logisch dat je met dat formulier alle andere acties opstart, en dat je de db ook afsluit via het schakelbord. Zelf gebruik ik nooit een schakelbordformulier; ik maak ze liever zelf. Dat betekent dus soms, dat ik een Opstartformulier gebruik waarna andere formulieren worden afgetrapt. Om de db te sluiten maak ik dan een bijvoorbeeld een speciaal formulier waarmee alle instellingen worden hersteld bijvoorbeeld.
Als je in een opstartformulier de code plaatst (bij de gebeurtenis <Bij Laden>) overigens) om alle menubalken te verbergen, dan moet je dus zeker weten welk menu de gebruiker als laatste formulier gebruikt bij het afsluiten van de db. Zoals gezegd, dat hoeft niet hetzelfde formulier te zijn als het formulier waarmee je opstart. In dat formulier heb je dan vast een knop waarmee je de database afsluit. In de code van die knop plaats je dan de code waarmee je de menubalken weer herstelt.
Stel dat je de code voor het verbergen bij de gebeurtenis <Bij Laden> van het schakelformulier hebt neergezet. Dan worden de menubalken dus netjes verwijderd bij het starten van de db.
Zet je de code om de menubalken te herstellen bij de gebeurtenis <Bij uit geheugen> (Unload event) dan zie je de menubalken gelijk weer terug als het schakelbord wordt afgesloten. En dat is uiteraard niet de bedoeling... Je moet dus goed bedenken op welk moment je de menubalken verbergt, en wanneer je ze weer zichtbaar maakt!
 
OctaFish, Hartelijk dank voor je codes en de site verwijzing. Dit werkt goed. :thumb: Ikzelf maak altijd dankbaar gebruik van het ingebouwde schakelbord, maar heb dan helaas ook niet de kennis zoals de kenners. Om weer toegang te krijgen tot de menubar(s) ben ik dus verplicht om de code ergens te plaatsen. Zoals jij aangaf zou dit kunnen bij het sluiten van je laatste formulier. Ik sluit af met het schakelbord. Nu dacht ik zelf ik plaats de code onder een opdrachtknop om zo je menubar(s) op het (elk) gewenste moment te kunnen terugkrijgen. Werkt goed. Maar nu zou ik graag de opdrachtknop willen beveiligen met een wachtwoord.
Gewoon 1 simpel wachtwoord. Nu kom ik op het forum wel voorbeelden tegen. Maar die zijn stukken uitgebreider. Is er niet een eenvoudige oplossing voor bij het klikken op de button : eerst wachtwoord invullen en hierna wordt de code pas uitgevoerd?? Hoor weer graag van je. Thanks again. Friend
 
Je kunt bij de code van de knop beginnen met een Inputbox, waar je het wachtwoord opvraagt. Bijvoorbeeld: sWachtWoord=Inputbox("Typ het wachtwoord","Wachtwoord"). Vervolgens controleer je of het wachtwoord juist is met een If Then Else loop.
Code:
If sWachtwoord="Wachtwoord" Then
     Knop uit voeren
Else
    Msgbox "Verkeerde wachtwoord..."
End If
 
OctaFish, het spijt mij maar ik heb toch je hulp nog nodig om dit tot een goed einde te brengen.

Ik heb nu het volgende bij de gebeurtenis bij klikken neergezet :
HTML:
Private Sub Knop8_Click()

sWachtWoord=Inputbox("Typ het wachtwoord","Wachtwoord").
If sWachtWoord = "test" Then
     Knop uit voeren
Else
    MsgBox "Verkeerde wachtwoord..."
End If
For i = 1 To CommandBars.Count
    CommandBars(i).Enabled = True
Next i
End Sub

maar het werkt natuurlijk voor geen meter bij mij (onkunde). Hij stop al op de eerste regel. Wat moet ik doen om de inputbox aan te maken ? zit dit in de code ?? Ik hoor graag je adviserende ondersteuning hierin. Thanks Friend
 
De foutmelding wordt veroorzaakt door de punt die je hebt getypt achter het Inputbox commando. Taaltechnisch wel juist, maar bij Microsof zijn ze niet zo op zuivere taal ;)

Code:
Dim sWachtwoord As String

sWachtwoord = InputBox("Typ het wachtwoord", "Wachtwoord")
If sWachtwoord = "test" Then
For i = 1 To CommandBars.Count
    CommandBars(i).Enabled = True
Next i
Else
    MsgBox "Verkeerde wachtwoord..."
End If
 
OctaFish, heel hartelijk dank. :thumb::thumb: Zo zie je maar een puntje meer of minder maakt het verschil.
Ik was wel benieuwd eigenlijk wat de pro ervan vind dat ik dit met een opdrachtknop oploste ipv via het openen met en sluiten van een bepaald formulier. Just curitousity. Mocht je ooit nog een voorbeeld hebben hoe jij dit zelf doet via eigen gemaakt schakelbord en laatste formulier dan hou ik mij warm aanbevolen. Thanks again for all your support :thumb::thumb: Friend.
 
OctaFish, Ik gebruik inmiddels de code
HTML:
Private Sub Form_Unload(Cancel As Integer)

For i = 1 To CommandBars.Count
    CommandBars(i).Enabled = True
Next i

End Sub
als ik mijn schakelbord opstart om de menubalken niet te laten zien. Nu heb ik een optie in het schakelbord : rapport afdrukken. Dit laat ik altijd eerst als een afdrukvoorbeeld op mijn scherm verschijnen waarna normaal gesproken in de menubalk alsnog voor afdrukken of sluiten gekozen kan worden. Nu de menubalken niet meer zichtbaar zijn is deze optie niet meer mogelijk en blijft gewoon het afdrukscherm open staan. Is er een mogelijkheid dat ik hier toch nog kan kiezen : afdrukken of sluiten ?? Zonder de menubalken weer te hoeven vrijgeven ? Ik hoor graag van je en hartelijk dank. Friend
 
Ik heb hetzelfde probleem met mijn databses, Ook als ik een tabel open heb ik alleen een kruisje en daarmee sluit ik heel access af ipv alleen de tabel en weer terug naar je formulier.

Das leuk dat verbergen van knopjes, ziet er gelikt uit, maar het brengt nieuwe uitdagingen met zich mee :)
 
Dat kan je oplossen door zelf een Pop Up menu te maken en deze bij de eigenschap "Snelmenu" van het rapport te selecteren.
 
Charles, hartelijk dank voor je reactie, maar is het ook mogelijk om mij een beetje op weg te helpen. BV hoe maak ik een popup menu aan ? Ik weet hier echt niets van. Hoor graag van je. Thank you. :thumb: Friend
 
Charles, Hartelijk dank :thumb: Ga ik naar kijken. Thanks Friend
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan