database voor nabestellingen; probleem met meerdere nabestellingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

rene80

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
30 apr 2014
Berichten
4
Ik ben bezig met een database te bouwen ten behoeve van een foto na bestel programma.
De situatie is als volgt.
Alle foto`s krijgen een driecijferig fotonummer en alle foto`s worden 1 x afgedrukt door de fotograaf.
Deze worden dan getoond aan de deelnemers waarop zij een na bestel briefje in kunnen vullen met het fotonummer en het aantal te bestellen foto`s.
Deze nabestellingen worden ingevoerd in de database.
Omdat de fotograaf de grote hoeveelheid aan het einde van de week niet in 1x kan verwerken moeten de nabestellingen tussentijds al enkele keren worden verzonden in een totaalblad per mail naar de fotograaf.

Nu komt het; in het totaal aantal wat besteld is moet de database er rekening mee houden dat de reeds getoonde foto ook verkocht moet worden. Dat betekent dus dat in de nabestelling al -1 wordt gedaan.
Echter als ik dat bij elke nabestelling doe dan doet de database ook elke keer -1 en zou ik er einde van de week meer foto`s tekort hebben.

Ik heb het nu als volgt gedaan dat elke nabestelling reeks wordt weggeschreven naar een totaal tabel. Hierin doet hij dus elke keer -1. Aan het einde van de week moet er dus een correctie nabestelling gedaan worden waarin het aantal bestelling bekeken wordt en dat aantal wordt dan bijbesteld.

Dit zijn teveel handelingen. En het is de bedoeling om dit juist ge-automatiseerder te doen zonder handelingen waar extra op gelet moet worden.
Ik ben opzoek naar een oplossing waarin er met elke nabestelling al rekening wordt gehouden dat er al een foto exemplaar aanwezig is. (dus de -1) Maar de vraag is hoe kun je laten weten dat een foto al eens een keer is besteld.
Ik heb de gehele database zoals het nu opgebouwd is er bij gedaan. Hopelijk is mijn probleem duidelijk genoeg omschreven.
Wie kan mij helpen met de juiste oplossing.
 

Bijlagen

  • Fotoprogramma test.zip
    98,1 KB · Weergaven: 24
Je haalt een aantal zaken door elkaar, en daarmee graaf je een mooie kuil waar je nu weer uit moet zien te krabbelen. Een nabestelling voor een x-aantal artikelen is altijd een bestelling voor hetzelfde aantal. Of je nu wel of niet een foto in huis hebt (de oorspronkelijke afdruk) doet daarbij helemaal niets ter zake. Een bestelling voor 12 foto's is exact dat: een bestelling voor 12 foto's. Wanneer bestel je er 12? Als er 12 nodig zijn en je geen voorraad hebt. Wanneer bestel je er 11? Als je er 1 hebt liggen. Kortom: met een tabel tVoorraad waarin je alle geleverde foto's opneemt, kun je alles opvangen. Je levert namelijk altijd uit je voorraad. Is die van een foto 1, bestel je x-1 foto, anders x.
 
Okee,

Ik begrijp wat je zegt maar ik snap niet goed waar en hoe ik dit toe moet passen in welke fase van het proces.
Kun je iets specifieker zijn in de opbouw?
 
Ik snap je database niet; 3 tabellen die niet gekoppeld zijn? Namen die mij niets zeggen (en dat zegt wat, want ik ben nog steeds fotograaf ;) ), rapporten die weinig doen...
Desalniettemin kan ik wel zeggen hoe ik het zelf zou doen. Om te beginnen: Je registreert foto's. In welke tabel je dat doet weet ik niet, want kan ik niet afleiden uit je tabellen. Maar een foto heeft een nummer, een fotograaf etc. En ik zou daar dus een veld Aantal bijzetten, waarin je bijhoudt hoeveel exemplaren je ervan hebt. Je hebt geen winkel waar je artikelen inkoopt en verkoopt met een wisselende voorraad, dus het is voldoende om de voorraad bij de oorspronkelijke foto bij te houden. Als je foto's gaat nabestellen, kun je ze niet uitleveren, want je hebt ze nog niet. Je kunt pas leveren als ze zijn geleverd. De oorspronkelijke foto zorgt er dus voor dat het Aantal op 1 staat. Zijn er 12 nabestellingen, dan hoef je er dus maar 11 (12-1) te bestellen.
Heb je de losse foto al verkocht, dan staat het aantal op 0, en bestel je 12-0=12 foto's. Worden de foto's geleverd, dan werk je het veld Aantal bij. Dat wordt dan in beide voorbeelden 12 (11+1 en 12+0). En zo heb je dus nooit het probleem dat je maar blijft bijbestellen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan