• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum automatisch aanpassen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pascal321

Gebruiker
Lid geworden
5 aug 2017
Berichten
198
Ik heb een sportclub en wil elke training aanduiden welke leden aanwezig waren. Er zijn trainingen op maandag en donderdag. Ik zou graag hebben dat de data automatisch worden ingevuld.
Zie voorbeeld.
In kolom B1 staat er 'ma 3', in kolom C1 zou ik graag hebben dat er automatisch 3 dagen aan toegevoegd worden en er dus 'do 6' verschijnt. In kolom D1 moeten er dan weer 4 dagen toegevoegd worden zodat 'ma 10' verschijnt. Dus er moeten afwisselend 3 dagen en 4 dagen toegevoegd worden. En daar zit mijn probleem. Ik weet niet welke formule ik moet gebruiken om de computer duidelijk te maken dat er de ene keer 3 dagen en de andere keer 4 dagen bij moeten worden opgeteld.

Bekijk bijlage voorbeeld.xlsx
 
in C1 en verder naar rechts.

Code:
=B1+3+(WEEKDAG(B1;2)=4)
 
Laatst bewerkt:
In A2 en verder naar beneden

Code:
=A1+(WEEKDAY(A1;2)=1)+2*(WEEKDAY(A1;2)=2)+4*(WEEKDAY(A1;2)=4)

Eventueel even WEEKDAY aanpassen in WEEKDAG
 
Ok bedankt!

Sommige dingen zijn logisch in de formule, andere zaken begrijp ik dan weer niet. Hoe kan ik de opbouw van deze formules leren te begrijpen om ze dan zelf te kunnen aanpassen?
 
De <F1> toets, fx in de formulebalk aanklikken, formules evalueren gebruiken. Mogelijkheden voldoende.
 
Goh, ik probeer maar 't is om zot te worden. :(

Ik probeer als oefening het volgende te bekomen:
donderdag 3 januari
vrijdag 4 januari
donderdag 10 januari
vrijdag 11 januari
...

Met andere woorden moet er eerst 1 dag opgeteld worden en nadien 6 dagen. Naar analogie probeer ik de formule =B1+3+(WEEKDAG(B1;2)=4 die je mij eerder gegeven hebt (waarbij er eerst drie dagen moesten opgeteld worden en nadien 4) aan te passen en dus put ik =B1+1+(WEEKDAG(B1;2)=6) maar het resultaat dat ik dan krijg is:
donderdag 3 januari
vrijdag 4 januari
zaterdag 5 januari
maandag 7 januari
dinsdag 8 januari
...

Hoe komt dit nu? En waarom slaat hij zondag plots over? De logica ontsnapt mij.
Waar zit de fout? Wat doe ik nu toch in godsnaam verkeerd? :(
 
Laatst bewerkt:
Code:
=A1+(WEEKDAY(A1;2)=1)+2*(WEEKDAY(A1;2)=2)+4*(WEEKDAY(A1;2)=4)
weekday(...;2), dus met 2 als 2e argument (belangrijk) levert een 1, 2 tot 7 op afhankelijk of de datum een maandag, dinsdag, ... tot zondag is.
+4*(WEEKDAY(A1;2)=4), 4e weekday (met 2 als 2e argument) is een donderdag, het resultaat tussen de haakjes levert een 1 op als A1 inderdaad een donderdag is, een 0 in de andere 6 gevallen.
Vermenigvuldig dat met 4, dus voor een donderdag worden er 4 dagen bijgeteld.
Bovenstaande formule telt dus bij de maandag 1 dag, de dinsdag 2 dagen, de donderdag 4 dagen, en bij de andere dagen niets bij !
 
Is echt niet simpel, ben er nog niet helemaal uit maar het begint te komen. :eek:

Maar welke formule moet ik dan ingeven om het gewenste resultaat te bekomen?
 
Aan de uitleg van @cow18 valt eigenlijks niets toe te voegen. Een datum is niets anders dan een getal. Ik heb het uitgeschreven in het bestandje mogelijk dat het kwartje dan valt.
 

Bijlagen

  • test (12).xlsx
    9,8 KB · Weergaven: 20
Aaah, ok, dit is al iets duidelijker voor mij. Heel erg bedankt! :thumb:
Ik ga mij er verder nog wat in verdiepen en wat oefenen. Indien je me niet meer hoort dan heb ik het begrepen. :p
 
Kan volgens mij veel eenvoudiger.

Zie kolom E
 

Bijlagen

  • test (13).xlsx
    10,3 KB · Weergaven: 21
Dat geeft idd hetzelfde resultaat. Maar dit kan volgens mij enkel omdat je een kolom F hebt waar je naar verwijst, niet? Als je alle gegevens op het tabblad wist behalve kolom E dan lukt het niet meer.
 
In Cel E2 kun je in plaats van een een verwijzing naar F2 ook de eerste datum zetten
Want alleen E2 verwijst naar F2
De rest van de formules verwijst naar cellen in kolom E
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan