• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

datum in de gaten laten houden..

Status
Niet open voor verdere reacties.

raymin

Gebruiker
Lid geworden
24 aug 2010
Berichten
127
Beste allemaal,

Ik heb in een kolom een datum staan en ik wil in de kolom ernaast dat de cel een kleur krijgt als de datum in de linker kolom drie jaar of langer terug is. (het liefst dat er na drie jaar ook het aantal dagen dat de datum "over tijd" is. en niets in de cel als de datum korter dan drie jaar is.

iemand een voorzetje hoe ik dit voor elkaar krijg?
 
Hallo,

Dat zal wel gaan via voorwaardelijke opmaak met een formule, iets in de trant van
=zelfde.dag(a1;-36)

En in b1 een formule in de trant van
=nu()-a1+zelfde.dag(a1;36) voor het aantal dagen.


Kees
 
=ALS(JAAR.DEEL(A1;VANDAAG();1)>3;VANDAAG()-A1;"")

volgens mij werkt deze ook als ik de logica goed begrepen heb tenminste (office 2010)
 
Deze werkt ook inderdaad, bedankt.

Kan ik nu ook de dagen beperken tot de aantal dagen NA de drie jaar? de uitkomst van de formule is nu de dagen van drie jaar + de dagen meer dan drie jaar. (eigenlijk met van dit getal weer drie jaar worden afgetrokken)
 
je wilt dus alleen de extra dagen laten zien meer dan 3 jaar?
 
Ja dat is het idee ;-)

(en als er geen datum is ingevuld dat de cel dan ook "" leeg is.)
 
Test deze dan eens:

Code:
=ALS(JAAR.DEEL(A1;VANDAAG();1)>3;DATUMVERSCHIL(A1;DATUM(JAAR(VANDAAG())-3;MAAND(VANDAAG());DAG(VANDAAG()));"d");"")
 
Die werkt prima!

Zit ik alleen nog even met het feit dat ik (nog) niet overal datums heb ingevuld. Volgens mij gebruikt Excel dan een standaard waarde, waardoor ik 40000 dagen over de tijd heen ben. Kan ik bovenstaande regel nesten in een nieuwe ALS?
 
cobbe met jou goedvinden

Code:
=ALS(A2="";"";ALS(JAAR.DEEL(A2;VANDAAG();1)>3;DATUMVERSCHIL(A2;DATUM(JAAR(VANDAAG())-3;MAAND(VANDAAG());DAG(VANDAAG()));"d");""))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan