• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

datum JJJJMMDD te converteren naar dd-mm-jjjj in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

tinovanommen

Gebruiker
Lid geworden
30 apr 2004
Berichten
71
Goedemiddag,

Bovenstaand issue staat ook op deze site, alweer jaren oud (2010) (time flies...) Voor de conversie de datumnotatie heb ik in excel 2007 deze formule gebruikt [=DATUM(LINKS(A4;4);DEEL(A4;5;2); RECHTS(A4;2)) ] en dit werkte goed.



Ik weet echter niet hoe ik dit kan toepassen in mijn situatie;

Ik heb nu een lijst met gegevens met daarin de datum als volgt 20181223.

ik wil deze kolom met datums graag converteren naar 23-12-2018.

Zou iemand mij willen zeggen of ik de bovenstaande formule daarvoor gebruik of zoals ik ook heb gezien een "=converteren" formule?

En hoe pak ik het vervolgens aan, zonder dat ik de optie 'vervangen' hoef te gebruiken.

Alvast bedankt,

Groeten,

Tino
 
Je hebt de formule toch al?

Als jou getal 20181223 in A1 staat krijg je met deze formule

Code:
=DATUM(LINKS(A1;4);DEEL(A1;5;2); RECHTS(A1;2))
in bv B1 de datum als 23-12-2018
 
Hoi Jan,

Vriendelijk bedankt voor je snelle reactie.

Zoals ik aangaf heb ik deze formule ergens uit een andere vraag gekopieerd. Ik heb dus geen idee hoe ik deze toepas voor mijn probleem.

Kopieer en plak ik het ergens of wat????

Ik heb nu een hele kolom met een paar honderd datums, en die zou ik graag willen converteren. Ik ga ervan uit dat ik deze kolom kan selecteren, en dan iets moet uitvoeren, alleen hoe, dat weet ik niet.

Als ik jouw voorstel uitvoer, dan lukt het niet:

voorbeeld; in A1 staat nu 20181223 / ik klik op cel A1/ ik plak de formule =DATUM(LINKS(A1;4);DEEL(A1;5;2); RECHTS(A1;2)) in de regel waar de inhoud van de tekst (of formules) van A1 staat / als ik vervolgens op enter of een lege cel klik, dan verschijnt er 0-1-1900.

Misschien wil je uitleggen wat ik hier verkeerd doe?

Alvast bedankt,

Groeten,

Tino
 
Hallo VenA,

Ik ken tekst naar kolommen redelijk, gebruik het om csv-bestanden weer leesbaar te maken.

Ik had er ook al naar gekeken, maar volgens mij wordt er in de office-uitleg van uitgegaan dat de getallen gescheiden moeten zijn dmv een teken of iets dergelijks. (komma of streepje of zo)

Wat ik gezien heb is een voorbeeld waarin de datum dan als 2018-12-23 vermeld stond, maar dat heb ik dus niet.

Indien het wel mogelijk is om 20181223 te converteren is naar 23-12-2018 dmv tekst naar kolommen, zou je me dat dan stap voor stap willen voorleggen, anders ben ik bang dat het niets wordt.

Alvast bedankt,

Groeten,

Tino
 
Tino,

Je moet de formule ook niet in de cel waar het te bewerken getal in staat plakken, want dan overschrijf je het oorspronkelijke getal, je moet de formule bv in de cel ernaast plakken.
 

Bijlagen

  • Datum converteren.xlsx
    8,5 KB · Weergaven: 495
Dat kan je bij het importeren van csv-bestanden ook gelijk goed doen. Voor een stappenplan kan je het www gebruiken.
Knipsel.PNG

Macrootje kan ook
Code:
Sub VenA()
  Columns(1).TextToColumns Cells(1), FieldInfo:=Array(1, 5)
End Sub

@JanBG, TS wil de gegevens in de kolom zelf aanpassen.
 
Laatst bewerkt:
@VenA,

Je hebt gelijk, kennelijk een ander brilletje nodig ;)
 
Jan en VenA,

Het is gelukt, @Jan bedankt voor je bijgevoegde voorbeeld, dat werkt voor mij 10x zo snel.

@VenA: jouw optie werkt nog sneller omdat ik dan niet meer hoef te converteren. Ik ging er de eerste keer echter van uit dat ik de gewenste datum-volgorde in moest vullen, maar toen gebeurde er dus niets :confused:

Toen nog een keer geprobeerd en toen de volgorde aangegeven waarin de datum al vermeld stond, vervolgens werd de gewenste datum-volgorde neergezet. Kan het kloppen dat excel in dit gedeelte altijd de volgorde DD-MM-YYYY aanhoud? als je hebt aangegeven dat je het wenst te veranderen???

Hartelijk dank mannen,

Fijne avond,

Groeten,


Tino:)
 
De standaard instelling is afhankelijk van de taalinstellingen inderdaad DMY. Volgens mij kan je dat niet wijzigen naar YMD als standaard. Maar als je het trucje kent dan ben je met een paar muisklikken klaar.:)
 
Bedankt VenA,

Ik vermoedde zoiets, en idd, als het eenmaal zo staat kun je er makkelijker mee spelen :D .

Dit topic kan gesloten worden, maar ik denk dat de moderator dat kan, ik zie geen optie.

Groeten,

Tino
 
Tino,

Mooi dat het werkt,
.

Afsluiten kun je rechts bovenin de pagina:

2019-02-10 11_24_49-datum JJJJMMDD te converteren naar dd-mm-jjjj in excel.png
 
Ik sluit me bij JanBG aan. rechtsboven in het eerste bericht van het onderwerp.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan