• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

datums op onverklaarbare wijze veranderd

Status
Niet open voor verdere reacties.

rikkie52

Gebruiker
Lid geworden
10 jun 2008
Berichten
46
In een van onze werkfile waar we inspectieresultaten bijhouden zijn de datums op onverklaarbare wijze veranderd. Een tijdspanne van 40 jaar wordt nu in een maand weergegeven. is dit een kwestie van datumformat. Ik zie geen enkele relatie tussen de "oude" en "nieuwe" datum. Wel valt me op dat als je de "nieuwe datum aanklikt (gele gedeelte) er in plaats van 2005 1905 als jaar verschijnt. Ik heb van 1 leiding zowel de oude (=goede) versie als de veranderde versie naast elkaar gezet. Dus: in groen de datums zoals ze waren en in balauw zoals de file zich nu opent. Onze back-ups gaan maar tot 5 weken terug en dit is waarschijnlijk langer gelden gebeurd.
Wie kan dit verklaren (eventueel stuur ik nog een voorbeeld op)

MvG
Erik
 

Bijlagen

  • Book1.xls
    17,5 KB · Weergaven: 37
als je een beetje regressie-analyse (grafiek1) op die datums doet, dan zit ik te vermoeden dat jij of iemand anders zitten stoeien heeft tussen het huidige datumssysteem en het datumsysteem 1904 of heb je het misschien even naar een Mac op zo verhuisd.
Je kunt haast een zuivere lijn trekken vanaf je begin gegevens tot 1996, daarna een 2e voor de gegevens 1997 tot einde.
Ik heb het niet verder uitgevogeld, ik wacht eerst eens op een reactie van jouw kant.
Met misschien nog wat meer gegevens van 1996 kan ik zien wat er daar precies gebeurt.
uiteindelijk zullen we vermoedelijk met 3 vergelijkingen de oude datum kunnen terughalen.
 

Bijlagen

  • Kopie van Book1(1).xls
    33 KB · Weergaven: 23
Laatst bewerkt:
Ik weet niet echt wat er gebeurd is maar het valt op dat in de gele kolom enkel de jaartallen staan.
Als je de celeigenschappen van de gele datumkolom op standaard zet zie je dat de jaartallen kloppen.
Als je die getallen dan in datumvorm zet krijg je de datums die er nu staan.

Wat er mis gelopen is weet ik niet en hoe je dit weer in de oospronkelijke datum krijgt ????

Toch succes, Cobbe
 
De data in de linkerkolom leveren Excel data op met als startdatum 0-01-1900. De gele kolom heeft als start hetzelfde punt. Maar in getalvorm is er geen enkele relatie tussen de 2 kolommen. Ik vermoed dat er een doorlopend genummerde lijst is gegenereerd in de gele kolom. Getallen die liggen in de buurt van 1975. Als datum geschreven levert dat de getoonde reeks op. Sommige data liggen hierbuiten, dus waarschijnlijk heeft iemand het probleem opgemerkt en is al handmatig aan het wijzigen geslagen.

Oftewel ik zie geen mogelijkheid terug te keren naar de originele data.
 
Bedankt voor jullie reacties. Tegen cow18 kan ik zeggen dat er geen MAC in het spel is geweest, maar je verdere conclusie geeft wel hoop. Ik heb daarom nog de gegevens van 3 andere leiding toegevoegd (zie bijlage book2.xlsBekijk bijlage Book2.xls), wellicht geeft dat opheldering. Hebben jullie nog meer gegevens nodig dan kan ik die altijd toevoegen.

Ik wacht met spanning af.
 
Ik ben er uit.

In de gele kolom staan alleen nog de jaartallen. Dit kun je zien door in kolom D de weergave te veranderen naar 'getal'. Dit komt dan overeen met het juiste jaartal in kolom A. De overige informatie (maand en dag) is daarmee dus verdwenen.
 
Je veronderstelt dat het een leugen is als ik dat schrijf?

Cobbe
 
Sorry Cobbe. Helemaal niet. Je hebt gelijk, en ik heb niet opgelet. Was te enthousiast met oplossen en niet met het lezen van de input van anderen.
 
RogerS,
Was niet verkeerd bedoeld, het :) teken was er afgevallen.

Cobbe
 
Ik zie geen enkele relatie tussen de "oude" en "nieuwe" datum. Wel valt me op dat als je de "nieuwe datum aanklikt (gele gedeelte) er in plaats van 2005 1905 als jaar verschijnt
In de gele cellen kom ik inderdaad, zoals bij eerdere post aangegeven, het getal 2000 tegen, als je dit doortelt vanaf 1-1-1900 kom je inderdaad op 27 juni 1905 uit. De datum opmaak stond trouwens op Chinees(taiwan). Als de input eerst goed was zal toch iets (macro?) of iemand het hebben moeten veranderen.

Succes,
 
ik zie het nu ook en sluit me aan bij de mening dat alleen de jaartallen overgebleven zijn van de oorspronkelijke datums. De maand en dag zijn dus op deze manier niet te recupereren tenzij je ergens nog een backup hebt.
 
Bedankt allemaal voor het trachten oplossen van dit issue. Helaas geen resultaat dus zullen we alles handmatig moeten moeten teugzetten.
Deze kan gesloten worden

MvG
Erik
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan