• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

datumvraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

PedroJV

Gebruiker
Lid geworden
23 aug 2018
Berichten
64
Beste Leden,

ik heb ik excel een kolom met datums. Deze zijn op verschillende manieren tot stand gekomen en hebben allen dezelfde datumnotatie.
Toch wordt die niet zodanig weer gegeven.

Als ik bv in de filtering kijk, dan zie ik het volgende (zie bijlage).
Hoe krijg ik ze allemaal in de zelfde notatie? Met de funktie DATUMWAARDE gaat het niet goed

Alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • datumfilter.jpg
    datumfilter.jpg
    25,6 KB · Weergaven: 27
Je bent vergeten een voorbeeld document te plaatsen.
 
Bij deze.
Ik dacht dat het plaatje voldoende was.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld_Datumprobleem.xlsx
    10 KB · Weergaven: 11
Die links uitgelijnde datums zijn geen datum maar tekst.
Zo verholpen:
Code:
Sub NaarDatum()
    For Each cl In Range("A2:A34")
        cl.Value = CDate(cl.Value)
    Next cl
End Sub
 

Bijlagen

  • Voorbeeld_Datumprobleem.xlsx
    10,3 KB · Weergaven: 12
Dank je Edmoor,
dit werkt perfect.

Alleen toch vreemd dat de notatie zegt datum, maar het nog steeds tekst is.

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of hier ook een functie voor is.
 
Je kan in een cel opgemaakt als valuta of percentage ook tekst neerzetten, net zoals je dat in een cel opgemaakt als datum kunt doen. Het ziet eruit als een datum, maar is het niet...

Omzetten in de kolom zelf kan alleen met VBA met de code hierboven van Edmoor. Met Power Query kun je het ook wel omzetten als je nog meer gegevens moet bewerken (zie bijlage). Met DATUMWAARDE omzetten zou ook wel goed moeten gaan, probleem is wel dat tekst en datums door elkaar staan... Daarom deze voor de kolom ernaast:
Code:
=ALS.FOUT(DATUMWAARDE(A2);A2)
 

Bijlagen

  • Voorbeeld_Datumprobleem (AC).xlsx
    18,7 KB · Weergaven: 9
Laatst bewerkt:
Dank je wel AlexCEL,

beide opties werken.
De functie is voor mij het handigste.

Alleen ben eigenlijk niet echt bekend met Powerquery.

Mij is ook niet helemaal duidelijk waar hij de in het voorbeeld verbinding mee maakt en hoe de data wordt omgezet.
 
Er wordt verbinding gemaakt de tabel.

De verkregen data uit de tabel wordt omgezet in Power Query (PQ, een onderdeel van Excel). Druk maar eens op de groene tabel met je rechtermuisknop, en dan tabel > query bewerken. Dit is een route om in PQ te komen. Andere is via menu gegevens bijvoorbeeld. Hier zie je dan de stappen die je in kunt stellen om data te bewerken. In dit geval niet zo moeilijk: alleen het type gegevens in de een kolom aanpassen, dus maar 1 stap. Er zijn echter VEEL meer mogelijkheden... Mocht je veel met data verwerken te maken hebben dan is PQ het waard om je eens in te verdiepen.
 
Beste AlexCEL.

die verbinding had ik al eerder gezien en ik begrijp ook dat verbinding wordt gemaakt met Tabel1 (die je hebt toegewezen via : namen beheren").
Alleen begrijp ik nog niet hoe hij dan de "datums als tekst", omzet in "datums als datums".


Probleem is dat ik voor het vakgebied waarin ik werk (oncologie) beleidsmedewerker en Clinical Data consultant ben.
Ik vraag wel veel data op via SQL en andere toolings en gebruik daarbij veel functies (en af en toe vba) om de data te bewerken en gebruikersvriendelijker te maken. Gelukkig kan ik bij dit forum terecht als ik er een keer niet uitkom, maar helaas dus te weinig tijd om me soms echt te verdiepen in bv Powerquery.
 
Alleen begrijp ik nog niet hoe hij dan de "datums als tekst", omzet in "datums als datums".
In dit geval zie je een kalender naast de kolomkop. Dit geeft aan dat ik het ingesteld heb als datum. Klik er maar eens op dan kun je ook instellen als getal, tekst, etc.

Ik vraag wel veel data op via SQL en andere toolings en gebruik daarbij veel functies (en af en toe vba)
Ondanks tijdgebrek misschien toch eens verdiepen in Power Query, want dat is juist hiervoor gemaakt! Bekijk wat Youtube filmpjes om te beginnen. Echt: als je eenmaal een beetje weet hoe werkt bespaart het je misschien wel tijd! Het is te doen...
 
In dit geval zie je een kalender naast de kolomkop. Dit geeft aan dat ik het ingesteld heb als datum. Klik er maar eens op dan kun je ook instellen als getal, tekst, etc.

Daar ligt het probleem, ik zie geen kalender naast de kolomkop. Wellicht dat het iets met de Excel versie te naken heeft. Nu werkte ik toevallig in excel2010.
Ik zal morgen eens kijken in een nieuwere versie.

Als ik tijd heb, dan zal ik me eens verdiepen in PowerQuery
Dank je voor je hulp.
 
Dat heeft inderdaad met de versie te maken.
In excel 2010 niet zichtbaar.

Dank je
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan