• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

De tekst in kolom R maar één keer mee laten tellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

KAIK

Gebruiker
Lid geworden
14 feb 2013
Berichten
33
Beste,

In een invulblad staan o.a. 2 kolommen. 1 kolom met een datum en een andere kolom met een tekst. Ik wil een formule laten berekenen hoevaak een bepaalde tekst voorkomt in de kolom. Echter wil ik ook dat de tekst maar 1 keer meegerekend wordt in de telling als de datum in de andere kolom hetzelfde blijft.

Bijgevoegd een sheet met op blad 2 mijn vraag in het rood. Ik hoop dat dat het iets duidelijker maakt.

Alvast bedankt voor de hulp!

Groeten,

KaiBekijk bijlage Map1.xls
 
Als ik je vraag goed begrepen heb:
 

Bijlagen

  • Map1 (2).xls
    41,5 KB · Weergaven: 26
Beste,

Voorgaande oplossing was helemaal goed en werkt perfect.
Nu wil ik echter hetzelfde doen, maar dan laten selecteren op blad 1 kolom C (per maandnummer, iets met MAAND), hoe ik dat in de formule zet kom ik niet uit.
Ook wil ik hetzelfde doen op blad 1 kolom D (per uur, iets met UUR).

Alvast bedankt!

Groeten,

Kai
 
Zie aangepaste bijlage:
 

Bijlagen

  • Kopie van Map1 (2) (1).xls
    37 KB · Weergaven: 35
Laatst bewerkt:
Dat was helaas niet helemaal wat ik bedoelde. Ik ben ook niet helemaal duidelijk geweest.
Mijn bedoeling was om te laten selecteren op hoevaak de betreffende maand voorkomt, maar als het om dezelfde dag gaat in die maand, de maand dan 1 x mee laten tellen. Dit echter niet in combinatie met de windrichting.

Hetzelfde bedoelde ik met de tijd (UUR)

Alvast wederom bedankt!
 
Misschien best dat je een voorbeeld maakt waarin je handmatig het juiste resultaat zet.
 
Beste WHER, in de atachment werkt de formule perfect, echter wanneer ik hem probeer te gebruiken in een ander bestand niet meer. De uitkomst blijft dan 0 terwijl de maand wel voorkomt. De locaties van de cellen waarnaar de formule verwijst heb ik dan natuurlijk netjes aangepast. Enig idee wat ik dan verkeerd doe?

Grt,

Kai
 
Twee aandachtspunten:
-bij dit gedeelte van de formule "=ROW(Blad1!$C$4:$C$33)-3)" moet je de "-3" aanpassen aan de eerste cel van het bereik "$C$4:$C$33", zodat "C4 - 3" telkens uitkomt op 1. Dus indien jij "$C$10:$C$100" hebt, moet je "-9" doen. Je kan dit deel ook schrijven als "=ROW(Blad1!$C$4:$C$33)-row((Blad1!$C$4)+1)"
- cellen B6:B17 op Blad2 bevatten niet de tekst "jan", "feb", "mrt" maar de datum 01/01/2013, 01/02/2013, 01/03/2013 geformatteerd als "mmm". Hieruit halen we het maandnummer met "Month(...)". Het jaartal 2013 mag dus ook een ander jaartal zijn, januari is maand 1 van elk jaar natuurlijk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan