Deel van woord/getal in parameterquery opzoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

tazzzie007

Gebruiker
Lid geworden
28 nov 2009
Berichten
18
Goeiedag,

Ik zoek een manier om via een parameterquery een gegeven weer te geven als je slechts een deel van de gezochte waarde intypt.

Bijvoorbeeld als een lijst met postcodes en er voor zorgen dat als ik bijvoorbeeld 1 intyp alleen de postcodes beginnend met 1 worden weergegeven ('t is een beetje een eenvoudig voorbeeld, maarja :p)

Ik heb al verschillende sites bekeken, maar nergens vind ik iets dat mij kan verder helpen

Alvast bedankt.
 
lukt het met de query
Code:
SELECT * from Adressen where Postcode like [invoer]&"*"
 
Bedankt,

ik nogal een noob op het vlak van access dus ik weet niet wat SELECT * ... betekent, maar ik had genoeg met like [invoer]&"*".

Nogmaal bedankt é
 
Troedeboer heeft het op zich wel goed uitgelegd, ware het niet dat hij de hele query heeft neergepend, en niet het stuk wat je gelijk nodig hebt. Dat is dit stuk:

Code:
Like [Typ het begincijfer] & "*"

En dat zet je letterlijk zo in de regel Criteria van je postcodeveld. Overigens is dit een enigszins vervelende oplossing, omdat je nu altijd verplicht bent om een getal in te typen, en dus per definitie nooit meer alle adressen tegelijk kunt zien. Zelf zou ik daar dus nooit voor kiezen. Mijn oplossing is: maar een extra veld aan dat de filtering al of niet doet, op basis van of je het vraagveld leeg laat of niet.

Het nieuwe veld krijgt dan deze formule:
Code:
IIf([Typ het begincijfer] Is Null;Waar;Left([Postcode];1)=[Typ het begincijfer])
Het criterium op dat veld is dan:
Code:
<>Onwaar
En de optie Weergave zet je uit, zodat je het veld verder niet ziet. Dat hoeft ook niet, want de uitkomst is totaal niet zinvol om te zien.

Het resultaat is nog steeds een vraag: (Typ het begincijfer) maar als je het veld nu leeg laat, zie je alsnog alle records.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan