• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Download wisselkoersen ECB en conversie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Geschuffelde

Gebruiker
Lid geworden
29 jan 2003
Berichten
153
Hallo -

Ik wil wisselkoersen inlezen in een boekhoudpakket.

Alle koersen heb ik in excel ingeladen via Data > From Web > http://www.ecb.europa.eu/stats/eurofxref/eurofxref-hist.xml

Echter, dit zijn de koersen waarbij de EURO de standaard/basis valuta is. Ik heb de data nodig met USD als standaard/basis valuta.

In kolom G tot I heb ik de conversie erin gezet, maar ik wil vanaf G37 de hele set conversie rates compleet maken, Ik kan G5 tot I36 kopieeren en plakken in G37 zodat ik ook voor de volgende dag alle rates heb. Uiteraard wil ik dit niet voor de volgende 4 jaar maal 365 dagen handmatig te doen. Is hier een handige manier voor?

Ik hoop dat mijn uitleg duidelijk is.

Alvast dank!

Bekijk bijlage ECB Exchange Rates download.xlsx
 
Zie de bijlage
 

Bijlagen

  • __ECB_ExchangeRates snb.xlsx
    599,8 KB · Weergaven: 63
Beste SNB - dank voor je antwoord. Echter, nu heb je in de output geen EUR valuta (ik maakte van de USD een EUR).

Mijn probleem was dat niet alle formules hetzelfde waren en ik de cel kus niet simpel naar beneden kon kopiëren.
 
Code:
=if(d5="usd";1/e5;e5/sumproduct(($c$5:$c$50000=$g5)*($d$5:$d$50000="usd")*($e$5:$e$50000)))
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit is helemaal super maar best ingewikkeld. Ik had mij vergist in de juiste output welke ik nodig heb en het lukt me niet de formule aan te passen volgens volgende tabel:

CURRENCYCODE FROMDATE ECB Tabel Output correct
EUR 29-4-2014 1,3826 138,26 = USD * 100
GBP 29-4-2014 0,8222 121,62 =( 1 / GBP ) * 100
JPY 29-4-2014 142,03 0,70 =( 1 / JPY ) * 100

Alle anderen volgens de GBP en JPY (behalve de EUR/USD). Hoe kun je de formule zo aanpassen dat we wel correct is?
 
Vertel dan eerst maar eens uitgebreid welke resultaten je nodig hebt.

Voor het criterium uit je eerste bericht:
- Ik heb de data nodig met USD als standaard/basis valuta-

heb je de oplossing aangereikt gekregen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan