Driver up-date programma's

Status
Niet open voor verdere reacties.

robclaeys

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 dec 2001
Berichten
3
Hallo,

Graag uw bevindingen en /of raadgevingen ivm driver up-date programma's zoals op

http://members.driverguide.com

http://www.driver-soft.com

via deze site kan je zelfs een backup aanmaken van je drivers.
(Quickly backup device drivers for your computer. Free backup all drivers now!)


En op http://www.driverssoftware.com/ worden 300.000 gerangschikte drivers aangeboden.

Misschien is dit nuttig voor de beginnende computergebruikers.

Bij voorbaat dank voor de bijkomende info.

Groeten
 
Laatst bewerkt:
het is inderdaad zeer nuttig, maar als je zelf een map maakt waar je al je drivers op slaat, en die op een usb stick zet heb je dat niet nodig.

volgens mij weegt de prijs niet op tegen de service die geboden wordt.

je hoeft echter een maal een driver te installeren en daarna niet meer tot je een nieuwe driver wilt of windows geherinstalleerd hebt.
 
Hallo allemaal,

Hierop voortbordurend:

Ik heb één van mijn pc's nu geherinstalleerd en nu staan er nog gele vraagtekens in Apparaatbeheer achter de Videocontroller (VGA compatibel)en Multimedia-audiocontroller.Bij Overige apparaten.

Ik heb vóór de herinstallatie een screenprint gemaakt van Apparaatbeheer en mis in de lijst ná herinstallatie, bij Besturing voor geluid, video en spelletjes: SoundMax Integrated Digital Video.
Ik neem aan dat dit het gele vraagteken bij de Multimedia-audiocontroller betreft?
Ook mis ik in de nieuwe lijst bij Apparaatbeheer ' Beeldschermadapters':'Intel(R) 82865G
Graphics Controller.
Slaat dat op het gele vraagteken van de Videocontroller (VGA compatibel)?
Ook staat nu nergens meer 'Monitors: Beeldscherm.

De driver voor de netwerkadapter is inmiddels wel geinstalleerd, zodat ik weer internet heb.

De rest 'van de lijst is allemaal gelijk als vóór de herinstallatie.

Mijn vragen zijn:

Als ik op internet en o.a. het Helpmijforum vragen en antwoorden hierover lees, word ik eigenlijk in toenemende mate met een wirwar aan mogelijkheden geconfronteerd.

1. Drivers installeren via de aanwezige CD: die heb ik, maar werkt niet, wat ik ook probeer.
Zijn dit dan ook niet verouderde drivers? Dus heb ik nog wel wat aan zo'n CD?

2. Drivers installeren via internet:
- Via algemene sites: je zoekt je een ongeluk.
- Via de site van de producent van het moederbord (in mijn geval ASUS): uiteindelijk word ik aldaar geconfronteerd met een lijst van maar liefst 33(!) downloadmogelijkheden, verdeeld in allerlei componenten. Waarbij ik mij vervolgens afvraag of ik die allemaal moet downloaden of alleen de laatste (meest recente) per sectie.

3. Er wordt geschreven over chipsets van het moederbord, die je eerst moet downloaden en dan pas de overigen.

4. Er zijn gratis programma's beschikbaar, die je pc scannen op de benodigde drivers, en tevens deze kunnen updaten, (Driver Detective bijvoorbeeld), maar daar wordt dan weer elders negatief commentaar op geleverd, als zou je dan weer 't risico lopen op verkeerde, overbodige downloads.
Ook wordt er geschreven, dat je maar eenmaal een driver hoeft te downloaden en verder niet hoeft te updaten. Waarom dan Driver Detective voor updaten?

Kortom: ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik heb PC-Wizard gedownload en weet dus prwciws wat er op m'n pc aan hardware zit.

Kan iemand mij van nadere adviezen voorzien?

Alvast bij voorbaat dank.

En ik zal wegens jullie goede hulp eerder, een klein bedragje overmaken op jullie financiële rekening.

Everhart
 
driver updates komen uit om de bijbehorende hardware, efficienter, stabieler of sneller te maken.
Door een eenmaal stabiele driver te downloaden heb je niet de service van driver detect nodig.
Een reden om toch voor driver detect te kiezen zou kunnen zijn dat je niet weet waar je de drivers voor je hardware vandaan zou moeten halen. Ik vrees dat driver detect en gelijksoortige software uit die doelgroep ook hun winst vandaan haalt.
Ook mis ik in de nieuwe lijst bij Apparaatbeheer ' Beeldschermadapters':'Intel(R) 82865G
als u dit ziet, gaat u naar de website van de fabrikant van de hardware
in dit geval intel en zoekt u naar support of downloads.
zoekt u deze driver toevallig? klik!
de soundmax driver dient dus ook op www.soundmax.com gevonden te worden.

1. Drivers installeren via de aanwezige CD: die heb ik, maar werkt niet, wat ik ook probeer.
Zijn dit dan ook niet verouderde drivers? Dus heb ik nog wel wat aan zo'n CD?

soms zijn de drivers van uw besturingsysteem beter en nieuwer als die van op uw CD.
in dat geval heeft u inderdaad vrij weinig aan de cd, tenzij u weer naar een ander besturingsyssteem gaat(xp, vista, 2000)

2. Drivers installeren via internet:
op algemene sites is het ook niet aan te raden om een driver te zoeken, om de reden die reeds door uzelf is genoemd.
Via de site van de producent van het moederbord (in mijn geval ASUS): uiteindelijk word ik aldaar geconfronteerd met een lijst van maar liefst 33(!) downloadmogelijkheden, verdeeld in allerlei componenten. Waarbij ik mij vervolgens afvraag of ik die allemaal moet downloaden of alleen de laatste (meest recente) per sectie.
meestal zijn ze verdeeld onder OS, dus dan kiest u voor xp of vista.
maar u moet in dit geval wel specifieker zijn. meestal staat er bij de verschillende groepen wel een onderscheidt. ik begrijp wel wat u bedoelt, maar door het even globaal en snel te vertalen kom je een heel eind. Over het algemeen is ook aan te raden voor de nieuwste driver te gaan.

3. Er wordt geschreven over chipsets van het moederbord, die je eerst moet downloaden en dan pas de overigen.
ja dit is een goede basis om mee te beginnen. De chipset is dan ook de spil in uw systeem.
 
Bedankt voor je antwoord.
Wat de videokaart betreft:
ik ben naar www.downloadcenter.intel.com gegaan en daar gezocht op i865GV.
Dat gaf twee resultaten:
1. Intel® 82865G Graphics and Memory Controller Hub (GMCH) (had jij al gevonden)
en
2. Intel(R) 865 Chipset Family.

Ik heb maar gekozen voor de tweede, want die omschrijving sloot m/i het meest aan bij wat ik moest hebben (chipset moederbord).

Vervolgens kreeg ik 4 downloadmogelijkheden.

Heb eerst een zip.bestand Intel Graphics Media Controller gedownload met de omschrijving: Installs drivers for the integrted graphics controller of Intel chipsets. This file is intended for use by Developers.

gedownload, maar dit gaf bij elke start van de pc een beveiligingswaarschuwing ifgxtray.exe.
Gelukkig maak ik bij installaties, die ik niet ten volle vertrouw steeds een systeemherstelpunt, dus heb de download vervangen door exe.bestand met omschrijving:

Installs drivers for the integrted graphics controller of Intel chipsets. This is not to be used if the system has a third party graphics card..
Daarna geen last meer van deze beveiligingswaarschuwing.

Nu nog de Geluidskaartdriver...pfff...nog een heel zoekwerk, maar we komen er wel!
:rolleyes:
 
de geluidsdriver valt meestal onder die van de chipset.
dus je hebt nog niet de goede chipsetdrivers geinstalleerd.
 
in dit geval intel en zoekt u naar support of downloads.
zoekt u deze driver toevallig? klik!
de soundmax driver dient dus ook op www.soundmax.com gevonden te worden.
Advies: aparte driver downloaden voor geluidskaart.

de geluidsdriver valt meestal onder die van de chipset.
dus je hebt nog niet de goede chipsetdrivers geinstalleerd.

Advies: geen aparte driver nodig want valt onder de chipset.


M/i geeft u nu tegenstrijdige adviezen.

Tenzij ik u verkeerd interpreteer.:shocked:
 
Advies: aparte driver downloaden voor geluidskaart.



Advies: geen aparte driver nodig want valt onder de chipset.


M/i geeft u nu tegenstrijdige adviezen.

Tenzij ik u verkeerd interpreteer.:shocked:

als u een aparte geluidskaart heeft, dan moet u inderdaad bij soundmax zijn.

heeft u geen aparte geluidskaart en wordt het geluid door het moederbord geproduceerd dan moet u de juiste chipsetdrivers hebben.
 
als u een aparte geluidskaart heeft, dan moet u inderdaad bij soundmax zijn.

heeft u geen aparte geluidskaart en wordt het geluid door het moederbord geproduceerd dan moet u de juiste chipsetdrivers hebben.

Bedankt voor deze waarschijnlijke verheldering.

Maw: ik heb een aparte geluidskaart?
Ter info:

In het systeemoverzicht van PC-Wizard(u kent het? waarom gebruik ik u en jou door elkaar, vraag ik mij nu af maar dit terzijde-) staat er geen geluidskaart.
Als ik aldaar op het symbool Multimedia klik, staat er:
Audioapparaat: 82801EB/ER (ICH%/ICH5R) AC'97 audio controller.
Dat is meen ik mijn geluidskaart, toch?
Hier heb ik al drivers voor proberen te zoeken, maar ik kwam voor een warwinkel van links te staan.
 
Laatst bewerkt:
gewoon onboard dus op het moederbord,
maar hoe komt u er bij dat u een soundmax heeft?
met een beetje gegoogle kom je weer bij intel uit, en heeft u dus nog niet de juiste chipsetdrivers.
 
Laatst bewerkt:
Dus volgens jou/u :rolleyes: heb ik GEEN aparte geluidskaart?

Hoe ik erbij kom 'dat ik een Soundmax heb'?

Waar schrijf ik dat dan?

Ik schreef dat mijn pc vóór herinstallatie in Apparaatbeheer bij Besturing voor geluid, video en spelletjes: SoundMax Integrated Digital Video. aangaf.
Ook stond er in mijn oude softwarelijst: Soundmax, 12,46 MB

Die lijkt mij er niet toen voor niets op geinstalleerd.
Maar als je nu zegt: dat was helemaal niet nodig, want je geluidskaart zit in/op het moederbord...???

Let wel: iemand anders heeft mij bij de vorige installatie geholpen en ik weet dus niet goed, hoe het toen gegaan is.

of praten we nu langs elkaar heen?
 
Laatst bewerkt:
De 82801EB/ER AC'97 audio controller is overigens van ASUS, zie ik nu in de verdere info in PC-Wizard.
En het moederbord is ook van ASUS (P4P800-VM).
Dus is daarmee vastgesteld, dat de geluidskaart 'onboard' zit?
Zoja, wat deed vóór herinstallatie die Soundmax dan in de softwarelijst?

Of niet?
 
kijk dat maakt het nou een stuk makkelijker,

ga naar asus.com, en kies voor de global site.

kies bovenaan in het menu support

dan staat er linksbovenaan een zoekbalk,

hier type je P4P800-VM het wijst zich dan vanzelf dat je windows xp kiest en dat je bij de audio drivers kijkt.
 
kijk dat maakt het nou een stuk makkelijker,

ga naar asus.com, en kies voor de global site.

kies bovenaan in het menu support

dan staat er linksbovenaan een zoekbalk,

hier type je P4P800-VM het wijst zich dan vanzelf dat je windows xp kiest en dat je bij de audio drivers kijkt.
Hey, Emile,

Op deze site was ik in een eerder stadium van herinstallatie voor drivers al eerder, maar werd geconfronteerd met maar liefst 33 downloads (Bios, Bios-utilities, VGA, LAN enz.), dus wist ik niet hoe en wat.
Ik ben nu de meest recente audio-driver (van de twee) aan het downloaden, kijken of hier de 'solutie' ligt.....;)
 
Ondertussen de vraag, die misschien een beetje stom zou kunnen zijn in jouw ogen:

heb ik dus een 'onboard' geluidskaart?:rolleyes:
 
ja, onboard wil zeggen 'op het moederbord'
een videokaart kan ook onboard zijn, dus dan heb je geen losse videokaart.
kijk dus even of je die hebt, want anders moet je die drivers ook van asus afhalen, bij video
 
Hallo Emile,

Bedankt voor je hulp.
Ik heb na installatie van de audiodriver van Asus (Soundmax) weer geluid.:thumb:
De nieuwe hardwarelijst in Apparaatbeheer is nu exact gelijk aan die van vóór de herinstallatie.
Wat zou ik dan verder evt. nog moeten downloaden uit de aangegeven driverlijst van Asus?

Hier is de link.
http://support.asus.com/download/download.aspx?modelname=P4P800-VM&SLanguage=en-us

De meest recente audiodriver heb ik dus al.

Maar via Intel heb ik er dus ook al een 82865G Graphics Controller erop zitten.

Zou je misschien even kunnen kijken, wat er volgens jou nog op moet? :confused:

Dan nog verder de vraag hoe ik kan weten of mijn videokaart op het moederbord zit of los is. PC-Wizard vermeld:

Algemene Informatie :
Fabrikant : Intel Corporation (ASUSTeK Computer Inc)
Model : Intel(R) 82865G Graphics Controller
Bus Type : PCI
Totaal Geheugen : 96 MB
Texture geheugen : 89 MB
Processor : Intel(R) 82865G Graphics Controller
Converteerder : Internal
Vernieuw Rate (min/max) : 60/120 Hz

GPU Informatie :
Aantal GPU : 1 Codenaam : Extreme Graphics 2 Bus : 64-bit Geheugen Type : DDR GPU Frequentie : 266 MHz Texels : 1280 MTexels/s DirectX Support : 7.0 Video Bios Informatie : Date : 03/13/20 Versie : Hardware Version 0.0 Driver : 6.14.10.4396 Algemene Functies : Breedte : 320 mm Hoogte : 240 mm Pixel per inch : 96x96 dpi bits per pixel : 32 Kleur Bits/Planes : 1 Kwasten : 4294967295 Pennen : 4294967295 Markeerders : 0 Apparaat Lettertypes : 0 Apparaat Kleuren : 4294967295 Clip Output naar Rechthoek : Ja Hardware Acceleratie : Nee Blend en Shade Mogelijkheden : GradientFill Rechthoek : Nee GradientFill Driehoek : Nee Per Pixel AlphaBlend : Ja Voorversterkt Alpha : Nee Raster Mogelijkheden : Banding : Nee Overdracht Bitmaps : Ja Bitmap >64 KB : Ja Lettertypes groter dan 64 K : Ja DIBs : Ja DIBTODEV : Ja Flood Opvulling : Ja Schalen : Nee StretchBlt : Ja StretchDIB : Ja Curve Mogelijkheden : Chord Bogen : Ja Cirkels : Ja Ellipsen : Ja Interieuren : Ja Taartpunten : Ja Afgeronde Rechthoeken : Ja Gestyleerde Kaders : Ja Brede Kaders : Ja Brede, gestyleerde Kaders : Ja Mogelijkheden lijnen : Interieuren : Ja Markeerders : Ja Polylines : Ja Polymarkeerders : Ja Gestyleerde : Ja Breed : Ja Breed, Gestyleerd : Ja Veelhoekmogelijkheden : Interieuren : Ja Alternatieve Vulling Veelhoek... Ja Spiraal Vulling Veelhoeken : Ja Rechthoeken : Ja Scan Lijnen : Ja Gestyleerde Kaders : Ja Brede Kaders : Ja Brede, gestyleerde Kaders : Ja Tekstmogelijkheden : Streep Precisie : Ja Streep Clip Precisie : Ja 90° Karakter Rotatie : Nee Om het even welke Hoek Ka... Nee Onafhankelijke X-Y Schaling : Nee Vette Karakters : Nee Schuin : Nee Onderstreept : Ja Doorgestreept : Ja Raster Lettertypes : Ja Vector Lettertypes : Ja Kleurbeheer Mogelijkheden : CMYK : Nee Gamma Ramp : Ja ICM Apparaat : Nee
 
kijk dat maakt het nou een stuk makkelijker,

ga naar asus.com, en kies voor de global site.

kies bovenaan in het menu support

dan staat er linksbovenaan een zoekbalk,

hier type je P4P800-VM het wijst zich dan vanzelf dat je windows xp kiest en dat je bij de audio drivers kijkt.

Dit moet zijn:
dan staat er rechtsbovenaan een zoekbalk,:thumb:
 
Ik had hier 3 dagen geleden ook een vraag over , misschien heb jij er wat aan .

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=415612

Hans


Hans bedankt voor je reactie.
Ik heb het gelezen, maar begrijp niet goed of je laatste bericht daar nu aangeeft dat e.e.a. succesvol is geweest of juist niet, tw.:

Ja , zoiets bedoel ik . heb het uitgeprobeerd , zie op mijn vista pc resultaat bij de nieuwere videodriver .
Wel raar dat na instalatie van de nieuwe drivers en het opnieuw runnen van het programma ik dezelfde drivers weer moet downloaden .
Hans
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan