• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dubbele waarden filteren en eruit halen

Status
Niet open voor verdere reacties.

robske78

Gebruiker
Lid geworden
14 dec 2009
Berichten
164
Heb een lijst met 25000 records

Wil eerst een overzicht van alleen dubbele records en daarna wil ik de dubbele verwijderen zodat er een unieke overblijft.
 
Ik heb ooit de onderstaande matrixformule gebruikt om unieke waarden te vinden in een lange lijst.

Stel dat jouw records in A1:A25000 staan, dan kopieer je in bijvoorbeeld B1:

=ALS.FOUT(INDEX($A1:$A25000;VERGELIJKEN(ONWAAR;ISGETAL(VERGELIJKEN($A1:$A25000;$D$4:D4;0));0));"")

Afsluiten met CONTROL+SHIFT+ENTER, zodat er accolades om de functie heen komen en formule doortrekken tot B25000.

Als het goed is krijg je daarna een lijst met unieke records, afgesloten met een 0.
 
Laatst bewerkt:
Excel heeft een ingebouwde functionaliteit om duplicaten te verwijderen. Eerst alle gegevens selecteren en dan kiezen voor Duplicaten Verwijderen bij het tabblad gegevens (dit kan wellicht per versie verschillen).

Als je de matrixformule van AlexCEL wilt gebruiken, dan zul je deze toch wel even moeten aanpassen, anders gaat dat niet werken. Zet dan in cel B2 de volgende formule:
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(A$1:A$25000;VERGELIJKEN(ONWAAR;ISGETAL(VERGELIJKEN(A$1:A$25000;B$1:B1;0));0));"")
 
Klopt rebmog, had zelf formule gemaakt in cel D4 dan werkt het wel. Bij mijn eigen voorbeeldje hierboven ben ik iets te snel geweest met kopiëren. Dank voor de correctie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan