• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

dubbele waarden samenvoegen en hoeveelheden van samengevoegde cellen optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

djoex

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
28 okt 2015
Berichten
2
Hallo beste mensen,

Ik een probleem met een vba-formule. Ook heb ik geprobeerd met ALS.FOUT functie dit te bewerkstelligen, echter levert dit ook geen resultaat op. Ik heb de functie in de cel F2 in het voorbeeld laten staan. Het probleem met de vba-formule is misschien nog wel eenvoudig op te lossen.

Als de te samenvoegen artikelcode boven de A80000 komt, dan kan de vba-formule ook het totaal zoals hij zou moeten berekenen van de samengevoegde hoeveelheid niet meer op tellen. En krijg ik de melding #NAAM? in de cel te zien.

Helaas gaat mijn vba-kennis niet zover dat ik dit voor elkaar krijg. Misschien dat iemand van jullie een idee heeft?

De artikelomschrijving heb ik voor het overzichtelijk te houden ingekort tot 1 woord.

Wat ik graag wil is een overzichtelijk overzicht. Waar elk artikel 1 keer voorkomt en de hoeveelheidkolom opgeteld wordt van de artikelen die samengevoegd worden.

De kolommen a tot en met e worden automatisch gevuld. Het zou mooi zijn dat wanneer deze kolommen gevuld worden, ook automatisch de macro start met het verkorten van de automatisch geladen lijst. Dit mag op hetzelfde tabblad een paar kolommen verderop. Deze gegevens zijn weer voor een andere toepassing nodig en derhalve voldoet een draaitabel niet.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen?

Bekijk bijlage voorbeeld.xlsm
 
Je hebt hier geen code voor nodig (die overigens wel werkt). Maak gebruik van een draaitabel.
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xlsb
    36 KB · Weergaven: 250
Laatste paar woorden uit en lang verhaal ff gemist:eek: Je hebt natuurlijk al wel de oplossing geplaatst?
 
Niet nodig; code werkt goed toch? zoals je schreef.
 
Dan is jouw tussenkomst tot nu toe vrij nutteloos en had de TS zelf kunnen melden dat ik de vraag verkeerd gelezen of een verkeerde conclusie getrokken heb.

Fijn weekend HSV.
 
Zo zijn er wel meer van jouw kant.
Van hetzelfde!
 
Hallo Mensen,

Bedankt voor jullie antwoord en oplossingen. Schijnbaar heb ik niet goed opgelet. Want inderdaad de vba werkt.
Toch bedankt allemaal!
 
Hier nog een iets eenvoudiger code.
Code:
Sub hsv()
sn = Cells(1).CurrentRegion
 With CreateObject("scripting.dictionary")
    For j = 1 To UBound(sn)
      .Item(sn(j, 2)) = .Item(sn(j, 2)) + sn(j, 5)
    Next
   Cells(1, 7).Resize(.Count, 2) = Application.Transpose(Array(.keys, .items))
 End With
End Sub
 
Schijnbaar heb ik niet goed opgelet. Want inderdaad de vba werkt.
Aan je oplettendheid ligt het niet. De fout uit je openingspost doet zich voor als je het bestand opslaat als .xls en dan voor artikelnummers vanaf A65536. Go figure.

Een oplossing met formules behoort ook tot de mogelijkheden:
 

Bijlagen

  • VOORBEELD.xlsm
    35,9 KB · Weergaven: 200
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan