• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

dupliceren d.m.v. cijfer typen

Status
Niet open voor verdere reacties.

NogGeenGuru

Gebruiker
Lid geworden
5 aug 2015
Berichten
130
beste Excel guru's,

ik heb een rijtje met cellen (in het voorbeeld bestand gele cellen met daarin b1 t/m b15) met daarachter een rijtje met een aantal(blauwe cellen in het voorbeeldbestand).
nu wil ik dat wanneer ik het aantal aanpas de rij zich in de groene cellen zo vaak weergeeft als in de blauwe kolom beschreven staat.

in het voorbeeld bestand staat op blad 2 ook een (met de hand) uitgewerkte versie.
maar om het duidelijker te maken:

als dit de situatie is:

nummer: aantal:
b1 1
b2 3
b3 2

dan wil ik dat in de groene cellen dit wordt weergegeven:

nummer:
b1
b2
b2
b2
b3
b3

weet iemand hier een formule voor? liever geen macro's want daarvan snap ik helemaal niks en dan kan ik het later niet meer zelf aanpassen :S
 

Bijlagen

  • voorbeeld1.xlsx
    9,2 KB · Weergaven: 44
Test deze eens:
Code:
Sub cobbe()
With ActiveSheet
 .Range("B19:B" & .Range("B" & .Rows.Count).End(xlUp).Row).ClearContents
  For Each cl In .Range("B2:B16")
   aantal = cl.Offset(, 2)
    For i = 1 To aantal
     .Range("B" & .Range("B" & .Rows.Count).End(xlUp).Row + 1) = cl
    Next
  Next
End With
End Sub
 
Beste Cobbe,

bedankt voor je snelle bericht!
je macro schrijft de laatste van de gele cellen over en begint de gegevens die in de groene cellen moeten gaan in de laatste gele cel.

volgens mij ligt het aan dit stukje: .Range("B19:B" & .Range("B" & .Rows.Count).End(xlUp).Row).ClearContents
ik heb hem aangepast in: .Range("B19:B38" enz. ) en nu doet hij precies wat ik wil :thumb:

Ik had alleen toch nog 1 vraagje...
weet je toevallig ook hoe ik ditzelfde resultaat met formules kan behalen i.p.v. met macro's?
 
Op uw wenken :cool:
 

Bijlagen

  • SteedsMeerGuru.xlsx
    10,3 KB · Weergaven: 44
Hij is mooi. :thumb:
Ik ben ooit een variant tegengekomen die ik ook erg mooi vond; vertaald naar dit voorbeeld:
Code:
=ZOEKEN(RIJEN(D$19:D19);SUBTOTAAL(9;VERSCHUIVING(D$1;;;RIJ(INDIRECT("1:16"))))+1;$B$2:$B$16)
Het is een gewone formule (geen matrixformule).
Deze wilde ik jullie niet onthouden. :)
 

Bijlagen

  • Opblazen waarden volgens opgegeven aantallen.xlsx
    10,6 KB · Weergaven: 30
Een knap staaltje werk heren, helemaal top!
Ik begrijp niet precies hoe de formule van MarcelBeug werkt, maar hij werkt :D
Die van Timshel begrijp ik wel dus die ga ik gebruiken maar allemaal bedankt :D
 
...Ik begrijp niet precies hoe de formule van MarcelBeug werkt...

Laat ik nou net ook een mooie uitleg beschikbaar hebben (weliswaar met wat engels (ZOEKEN=LOOKUP, VERSCHUIVING = OFFSET)), met willekeurige getallen in kolom B, de formule in kolom C en rechts uitleg met in E15: P54 een visuele weergave, overeenstemmend met de getallen in kolom B.
 

Bijlagen

  • Dupliceren d.m.v. cijfer typen.xlsx
    19,3 KB · Weergaven: 29
Het was even puzzelen maar ik denk dat ik hem begrijp marcel
Bedankt voor de uitleg! Zo wordt ik toch steeds een beetje meer guru
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan