Dynamisch Fill-in velden plaatsen in een Word Sjabloon

miso1995

Gebruiker
Lid geworden
25 mei 2018
Berichten
87
Beste,

Bij het maken van een sjabloon, wil ik deze zo maken, dat als de gebruiker een nieuw document maakt aan de hand van dit sjabloon, dat deze alleen de invulschermen hoeft te doorlopen en daarna eigenlijk geen aanpassingen meer hoeft te doen in het document/de brief zelf.

Nu maak ik gebruik van snelonderdelen in Word, wat werkt dat fantastisch, maar wat is het bijzonder lastig om hier fatsoenlijke naslagwerken over terug te vinden op het internet.

Op elke plek waar een variabele ingevuld moet worden, plaats ik een Fill-in veld. Hierdoor krijgt de gebruiker na het openen van het sjabloon een invulscherm. Je kunt ook gebruikmaken van een ASK veld. Je kunt dan in combinatie met een IF veld, de input gebruiken om vervolgvragen te stellen of om ofwel tekst A of tekst B te tonen, afhankelijk van het antwoord dat de gebruiker geeft.

Nu kan het wel eens voorkomen dat je een opsomming in de brief opneemt, waardoor je te maken krijgt met een variabele hoeveelheid benodigde velden. Probleem waar ik tegenaan loop, is dat ik zover ik weet niet een variabel aantal velden kan laten toevoegen. In het verleden heb ik dit aangepakt door aan de gebruiker bijvoorbeeld te vragen hoeveel vestigingen moeten worden opgenomen of het aantal ondertekenaars en dit te limiteren tot in mijn geval 12, waarbij ik dus onder water met IF velden alle mogelijke uitkomsten heb voorgeprogrammeerd en de gebruiker slechts het aantal velden hoefde in te vullen op basis van het getal dat deze invoerde. Op deze manier werd een brief van 3 pagina's onder water (dus met toetsencombinatie Alt + F9), een document van 20 pagina's.

Destijds heb ik al gezocht om een manier om hiermee om te gaan, maar dat kon ik helaas niet vinden. Om die reden heb ik me er niet verder in verdiept, maar wellicht dat iemand op dit forum weet hoe je hier slim mee om kan gaan.

Eigenlijk zou ik dit het liefste zonder gebruik van VBA willen doen, als hier een mogelijkheid toe bestaat, maar als dat niet anders is, dan is dat niet anders.

1000 maal dank voor degene met een oplossing.

Ps: ik heb geen voorbeeldbestand geplaatst, omdat ik überhaupt niet weet of datgene wat ik wil bestaat. Voor mij is het al behulpzaam zat als iemand mij kan voorzien van eventueel een link van een techniek of toepassing of wat naslagwerk over snelonderdelen. En als het niet kan, dan is dat ook een antwoord. Mocht er iets mogelijk zijn, zonder gebruik van VBA en daarvoor zou het toch fijn zijn om een voorbeeldbestand te hebben, dan zal ik wel even iets verzinnen om te plaatsen, maar hoop eigenlijk dat deze beschrijving voldoende is.
 
Eigenlijk zou ik dit het liefste zonder gebruik van VBA willen doen, als hier een mogelijkheid toe bestaat, maar als dat niet anders is, dan is dat niet anders.
Een lieve gedachte, maar uiteraard kansloos. Tenzij je het hele document volbouwt met variabelen, standaardteksten etc. En een document van 20 pagina’s om een document van 3 pagina’s te maken? Klinkt als monnikenwerk :). Zou niets voor mijnsite in ieder geval.

Wat ik zelf altijd (en zeker bij ingewikkelde) sjablonen doe, is alles met VBA oplossen a.d.h.v. een formulier, en daar de gebruiker alles op in laten vullen. En zeker geen FILLIN en ASK velden gebruiken, maar DocVariables. Die maak je ‘ter plekke’ in de sjabloon aan. Al moeten ook DocVariables een plek krijgen in het document, dus ik snap niet helemaal nog hoe jij het voor je ziet dat je een variabel aantal FILLIN velden in het document krijgt. Datzelfde probleem heb je met él,kmveld, dus ook met DocVariables.

Wat je met een formulier wél kan doen, is m.b.v. afhankelijke keuzelijsten het keuzeproces sturen, zodat je de juiste gegevens ophaalt zonder allerlei ingewikkelde IF velden. Je,klust alles dus voor op het formulier, en zet alles dan, als alles is ingevuld, op de juiste plek in het document.
 
Terug
Bovenaan Onderaan