• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Een gemakkelijker manier om som als toe te passen

Status
Niet open voor verdere reacties.

edkoezen

Gebruiker
Lid geworden
20 mrt 2012
Berichten
10
Hallo,
In bijgevoegd bestand heb ik de volgende formule geplaatst =ALS(A2<200;125;ALS(EN(A2>200;A2<290);160;ALS(EN(A2>290;A2<450);200;ALS(EN(A2>450;A2<700);250;ALS(EN(A2>700;A2<1125);315;"")))))
En dan ben ik er nog lang niet. Weet iemand een makkelijker manier om bij een waarde die tussen 2 getallen valt een waarde terug te geven?
Bij voorbaat dank.
 

Bijlagen

  • som.als.xlsx
    9,5 KB · Weergaven: 20
Hoi,

Ik neem aan dat je deze getallen niet uit je duim zuigt.
ik denk dat het makkelijker is om een tabel met gegevens te maken en met VERT.ZOEKEN de gegevens op te halen uit deze tabel
het voordeel is dat je oneindig door kan gaan.
in bijgaand voorbeeld even voor gedaan. op het 2de tabblad staan de gegevens. die door de formule in kolom G worden gebruikt.



=VERT.ZOEKEN(A2;gegevens!$A$3:$C$21;3;WAAR)
komt je er niet uit of heb je nog vragen dan hoor ik het graag.
 

Bijlagen

  • vertikaal_zoeken.xlsx
    10,7 KB · Weergaven: 15
Hoi Eric,
Bedankt voor je suggestie. Lijkt me inderdaad wel een goede oplossing. Houd wel in dat ik een blad moet maken met al deze verschillende luchthoeveelheden met hun diameter. Daar komt nog eens bij dat dit bij 1 bepaalde luchtsnelheid is. Namelijk 4 m/s. Wanneer dat groter of kleiner word veranderd mijn kanaalmaat ook weer. :shocked:
Maar voor nu in ieder geval bedankt.
Ik weet niet of je de rekenliniaal voor lucht kent maar daarmee kun je ook de kanaalmaat bepalen als je de luchtsnelheid weet en de luchthoeveelheid. Ik heb al gezocht of iemand dit in excel had gemaakt maar no luck tot nu toe.

In ieder geval bedankt voor je moeite,

Groet,
Edwin
 
Ik ken de rekenliniaal niet, is dit een formule die wordt toegepast dan zou je dit in excel wel moeten kunnen verwerken.
heb je ergens een voorbeeldje hoe je dit zou moeten berekenen dan kunnen de knappe koppen hier misschien iets bedenken.
ben zelf niet heel wiskundig aangelegd helaas maar wie weet.
 
Via een tabelletje en dan met 'index' en 'vergelijken' ben ik tot deze oplossing gekomen.
 

Bijlagen

  • Copy of som.als.xlsx
    9,9 KB · Weergaven: 19
Beste Willem, ontzettend bedankt.
Ik ga kijken of ik dit verder uit kan bouwen
 
Hoi Edwin,

Als je bij je naspeuringen ook even kijkt naar de tweede vorm van de INDEX-functie, die waarin je meerdere bereiken kunt opgeven, dan kan je dat wellicht het nodige werk schelen: voor een aantal standaard diameters ieder een aparte tabel.
 
Hoi Thoralf, ik begrijp je denk ik niet helemaal. Ik ben nu bezig om 1 grote tabel te maken waarin ik de standaard maten verwerk die toegestaan zijn tussen inhoud en snelheid. Volgens mij kom ik er dan ook met de formule van Willem.
 
Dat kan ook zeker. Soms kan het echter zijn dat je met een paar kleinere en eenvoudiger (bijv minder kolommen) tabellen met gelijke indeling, ook goed uit de voeten kunt. En dan bijvoorbeeld vooral bij onderhoud etc van de gegevens in de tabellen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan