Eigen bestands extensie maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Victorr99

Gebruiker
Lid geworden
2 jun 2015
Berichten
83
Beste Helpmijers,

Ik heb totaal geen idee of dit het juiste forum is, mijn excuses als het niet zo is.

Puur uit nieuwsgierigheid vraag ik me af of het mogelijk is een eigen bestandsextensie te maken.
Ik bedoel dus niet dat je wat in kladblok maakt, en het opslaat met een eigen extensie.
Ik bedoel dus als je bijvoorbeeld een .dll bestand hebt, staat er bij dat het een toepassingsuitbreiding is.
Is het mogelijk om zoiets te maken? en zo ja, hoe?

Alvast bedankt,

Groet, Victor
 
Je kan iedere extensie bedenken die je maar wil. Die kan je vervolgens koppelen aan een programma waarmee het betreffende bestand moet worden geopend. Dan staat dat programma er bij.
 
De informatie die je ziet bij een extensie staat gewoon in het register. Je kunt die gewoon toevoegen. Normaal gesproken wordt dat inderdaad gekoppeld aan een executable die om moet gaan met die extensie, maar de informatie staat apart in het register, samen met eventueel te gebruiken icoon.
 
Dat koppelen van een extensie aan een programma snap ik.
Hoe doe je dat dan in het register?
Ik ben zelf niet ervaren genoeg om zelf mijn aanpassingen te maken in het register. Dus kun je het aub een uitleggen hoe je dat moet doen?
Sorry voor de late reactie
 
Wat wil je er precies mee bereiken? Dat is redelijk belangrijk, omdat met het register spelen niet iets is wat je zomaar moet gaan doen.

Als je eens wil rondkijken: open het register met het "regedit" commando. kijk vervolgens in de tab die HKEY_CLASSES_ROOT heet. hier staan de beschrijvingen van alle files op je huidige computer.

In veel gevallen is dat opgedeeld: bijvoorbeeld bij ".cmd" staat alleen een default item met "cmdfile". om de werking dan te zien moet je verder naar beneden scrollen naar de entry "cmdfile". In de "cmdfile" entry vind je de standaard beschijving die je krijgt, het icoon, en de te gebruiken manier om de file te openen.

deze entries zijn eigenlijk alles wat je nodig hebt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan