• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel functie ALS combineren met EN en OF

Status
Niet open voor verdere reacties.

THEUN51

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2012
Berichten
2
Wie kan mij helpen!?

Ik heb een aantal (6 getallen) die ik een scoring moet geven. Deze scoring heeft een aantal eisen:

Indien er in de rij van de 6 getallen er 3x aangrenzend aan elkaar een getal >25 voorkomt dan krijgt de rij score 3.
Indien er in de rij van de 6 getallen er 2x aangrenzend aan elkaar een getal >25 voorkomt dan krijgt de rij score 2
Indien er in de rij van de 6 getallen er 2x aangrenzend aan elkaar een getal >15 voorkomt dan krijgt de rij score 1

Kortom, hiervoor is een lange formule nodig (indien het wel mogelijk is...) met EN en OF... Kan iemand mij daarbij helpen?

Zie bijlage voor voorbeeld (in rood de score gezet, maar dan nu handmatig bekeken..)

Dank, groeten theun
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xls
    13,5 KB · Weergaven: 686
Mogelijke aanpak

Hallo Theun,

De aanpak die ik zou nemen is om eerst in de bereiken (de cellen naast elkaar) te kijken of er drie waarden groter zijn dan 24 (25 zelf telt volgens je sheet ook mee).
In geval van de eerste regel zijn de bereiken dus de kolommen B:D, C:E, D:F en E:G.
De regels 2 en 3 zouden neerkomen op de bereiken B:C, C:D, D:E, E:F en F:G
Je kunt kijken of er in de bereiken aan de voorwaarde wordt voldaan AANTALLEN.ALS(B2:D2;">24"). Met de OF functie kun je kijken of 3 bereiken waar zijn AANTALLEN.ALS(B2:D2;">24")=3 en dit combineren.
Per regel kom ik dan op:
=ALS(OF(AANTALLEN.ALS(B2:D2;">24")=3;AANTALLEN.ALS(C2:E2;">24")=3;AANTALLEN.ALS(D2:F2;">24")=3;AANTALLEN.ALS(E2:G2;">24")=3);3;ALS(OF(AANTALLEN.ALS(B2:C2;">24")=2;AANTALLEN.ALS(C2:D2;">24")=2;AANTALLEN.ALS(D2:E2;">24")=2;AANTALLEN.ALS(E2:F2;">24")=2;AANTALLEN.ALS(F2:G2;">24")=2);2;ALS(OF(AANTALLEN.ALS(B2:C2;">14")=2;AANTALLEN.ALS(C2:D2;">14")=2;AANTALLEN.ALS(D2:E2;">14")=2;AANTALLEN.ALS(E2:F2;">14")=2;AANTALLEN.ALS(F2:G2;">14")=2);1;"voltooid")))

Let wel: dit kan vanaf Excel 2007 en later.

Je voorbeeld bijlage bevat de formule in kolom I.

Met vriendelijke groet,
John
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xls
    28 KB · Weergaven: 826
een andere aanpak met (als, of, en).
zie bijlage.


succes..
 

Bijlagen

  • groter dan 25.xls
    25 KB · Weergaven: 2.477
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan