• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

excel gemiddelde van (lege) cellen met formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

koersb

Gebruiker
Lid geworden
16 feb 2015
Berichten
20
Hallo,

In excel wil ik het gemiddelde van 5 cellen berekenen. Deze cellen staan in regelmaat in dezelfde rij, maar niet naast elkaar. Bv (A3, C3, E3, G3).
Deze cellen bevatten allemaal formules. In deze cellen wordt een getal of een 0 (lege cel) weergegeven.
Nu wil ik het gemiddelde van deze cellen berekenen, maar de lege cellen (0) mogen niet meegerekend worden in het gemiddelde.

De functie gemiddelde rekent een cel met een formule met uitkomst 0 (leeg) wel mee in het gemiddelde.
Nu heb ik het geprobeerd met de GEMIDDELDE.ALS, ALSARG, AANTAL.ALS, enz, maar al deze functies zien lege cellen met formule niet als lege cellen of werken enkel met een aaneengesloten bereik.

Hoe kan ik het gemiddelde van deze reeks cellen bepalen met de voorwaarde dat een lege (0) cel die wel een formule bevat niet wordt meegeteld?
 
Dat kan bijvoorbeeld met deze matrixformule (ingeven met Ctrl+Shift+Enter):
Code:
=GEMIDDELDE(ALS(KOLOM(A3:H3)={1;3;5;7};ALS(A3:H3<>0;A3:H3)))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan