• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel mag enkel openen met macro's

Status
Niet open voor verdere reacties.

whoosh42

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 feb 2013
Berichten
4
Goedemorgen iedereen,

Ik ben gisteren goed bezig geweest aan een excel formulier waar met auto open/formulieren wordt gewerkt. Bedoeling is dat mensen moeten 'inloggen' om dan meer tabbladen te kunnen weergeven. Zolang ze dat niet doen, krijgen ze maar 1 tabblad te zien.
Nu dat is allemaal goed gelukt, maar dan zag ik 's avonds via Office Starter dat mijn bestand gewoon open ging zonder macro's. Opeens kon ik in alle tabbladen kijken!
Dit is echter niet de bedoeling, omdat het hier over 'privé' zaken gaat.
Kan ik op één of andere manier 'blokkeren' dat programma's deze file niet openen zonder macro's? Anders heeft het beveiligingssysteem helemaal geen nut. Er moest maar is iemand van de organisatie dit per ongeluk ontdekken.

Groetjes

Carlo
 
Kijk eens of je hier iets mee kan
 

Bijlagen

  • Test open.xls
    38,5 KB · Weergaven: 33
Bedankt voor de snelle reactie :) Nu zit ik op kantoor, maar dit ziet er ongeveer uit zoals ik dat ook heb gemaakt. Werkt je test file ook op starter edities en zonder macro's? Straks kan ik het testen :)

EDIT : ik merk het al :) zonder macro's = geen tabbladen zichtbaar, prachtig!
 
Laatst bewerkt:
Is er nog een mogelijkheid op de 'programmacode' te beveiligen? Ik betwijfel dat iemand dat kent, maar beter veilig dan spijt achteraf :)
 
Selecteer met de rechtermuisknop het project (in de VBE) en kies voor VBAProject - Project properties.
Ga naar Protection om het project te locken voor tonen.

Verwacht niet bepaald teveel van de beveiliging van Excel (vooral oude versies).

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
@Roncancio : Hartelijk bedankt voor de tip :) ga ik zeker proberen. En inderdaad, de beveiliging zal nooit 100% zijn, maar het om de toevalligheden uit te sluiten en toch een drempel te creëren voor nieuwsgierige collega's is dit meer als voldoende :)

Heel hartelijk bedankt allemaal!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan