excel naar access

Status
Niet open voor verdere reacties.

nietzoslim90

Gebruiker
Lid geworden
7 sep 2009
Berichten
56
Hallo,

Ik werk sinds kort aan een Access Database (versie 2007) en nu is mijn vraag, is het ook mogelijk dat als ik velden invul in microsoft Excel dat hij velden kan verbinden met een Access rapport en dat die deze velden automatisch in Excel invult

En is het ook mogelijk dat als ik in Access een rapport heb ingevuld dat met een druk op een button naar een Word bestand wordt geconventeerd.

Hopelijk weet iemand raad,
nietzoslim90
 
Je kunt in een database een koppeling leggen met een Excel document, als je dat bedoelt. De gekoppelde tabel werkt dan als een normale tabel wat betreft het weergeven van gegevens, dus je kunt daar ook een rapport van maken. Als de gegevens in Excel wijzigen, dan zie je dat ook terug in je rapport.
Wat betreft de tweede vraag: als je een rapport in Preview bekijkt, heb je al een knop om het rapport in Word te openen. Dus dat is dan één druk op de knop.
Je kunt een rapport ook vanuit een formulier verzenden naar Word, maar dat moet je programmeren.
 
oke harstikke bedankt :D

nu heb ik nog een vraag over Access eigelijk stel ik gelijk maar hier, ik heb net een formulier gemaakt (ff met 2 voorbeelden)

1 veld serienummer, 1 veld model (deze 2 velden staan ergens in een tabel) en nu ook in mijn formulier die ik net heb ontwerpt, van het serienummer heb ik een keuzelijst gemaakt met invoervak en hieruit kan ik alle serienummers kiezen die ik wil.. wat nu mijn bedoeling is dat als ik een serielijst kies uit de keuzelijs dat automatisch het veld model ook wordt ingevuld
 
Da's een vraag die vaak voorbijkomt de laatste tijd :)

De oplossing is simpel: er voor het gemak van uitgaande dat je de keuzelijst cboSerieNummer hebt genoemd (Eigenschappen, Overig, Naam) en het tekstvak txtModel (zie hiervoor), dan zet je de volgende code bij de eigenschap <Besturingselementbron> van het tekstvak txtModel:

=cboSerienummer.Column(1)

Hierbij ga ik er vanuit dat je de de kolom Model in de keuzelijst op de tweede kolom hebt gezet. Access beschouwt de eerste kolom namelijk als kolom 0.
 
bedankt octafish, ik snap wat u bedoeld alleen de code werkt niet (ik krijg dan te zien in het venster model: #naam? maar zou dat kunnen omdat mij Access 2007 nederlands is en andere code's heeft dan?

cboSerieNummer = mijn serienummer
txtModel = model (is inderdaad kolom 2, maar dan kolom 1 omdat acces de eerste als 0 telt)

bij besturingselement van txtModel heb ik gedaan wat u typte

EDIT: bedankt het werkt nu wel (was een typfoutje)
 
Laatst bewerkt:
enigste probleem wat ik nu heb, hij veranderd alleen de kolommen die ook werkelijk zijn geselecteerd met de wizard (met het aanmaken van een keuzelijst invoervak) daar moet je een aantal keuze's kiezen welke je in het invoervak wilt weergeven dus ik had daar alleen gekozen voor Serienummer en model (in de tabel zelf heb ik ook nog ergens Certifiacte als de derde kolom maar deze heb ik niet gekozen bij de wizard keuzelijst invoer omdat ik niet wil dat deze gezien wordt wanneer ik een serienummer selecteer) wel wil ik dat deze mee veranderd

makkelijker uitgelegd:
Ik heb dus de serienummer uitschuifbalk (keuzelijst met invoervak) hierbij had ik ook gekozen dat als ik de keuzes zie dat ik zie staan:
Serienummer | Model

Als ik hier een serienummer kies uit de lijst dan veranderd het veld van de model nu ook dankzij u hulp maar nu heb ik dus nog een veld genaamd certificate die ik niet meegekozen heb in het invoervak omdat ik niet wilt dat deze wordt weergegeven in het uitschuifbalk maar wil wel dat deze veranderd in het formulier en dat werkt bij mij alleen als ik hem kies in het invoervak, hoe krijg ik dat opgelost?
 
Even samenvatten: je wilt het Certifiacte veld wèl zien op het formulier, maar niet in de keuzelijst? Om dezelfde truc als met Model te gebruiken, moet het veld Certifiacte inderdaad wel in de keuzelijstquery zijn opgenomen. Dat is dus je derde kolom, die je aanroept met (Column(2). Om hem niet te laten zien in de keuzelijst, moet je de kolombreedte op 0 cm. instellen.
Als je de eerste kolom laat zien in de keuzelijst, dan heb je bijv. de volgende instelling bij Kolombreedten: 1cm;3cm;0cm. Dan zie je dus maar twee kolommen in de keuzelijst.
 
je bent geweldig :D bedankt, heb de vraag op opgelost gezet, misschien dat er in de komende weken nog meer vragen komen want ben een database aan het maken voor een bedrijf maar deze functie heb ik heel vaak nodig dus kan nu goed vooruit

bedankt :cool:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan