• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

excel nesten formules

Status
Niet open voor verdere reacties.

xavery29

Gebruiker
Lid geworden
10 mei 2012
Berichten
25
Beste leden,

Voor de meeste waarschijnlijk een relatief makkelijk verzoek maar ik kom er zelf niet meer uit na meerdere pogingen in het weekend te hebben gedaan.

Bijgevoegd heb ik een testbestand. Ik wil graag de groen gekleurde cellen per blok in één cel berekenen. De eerste groene cel is een tussenberekening die nu alleen is toegevoegd omdat ik het niet in één voor mekaar krijg.
Ondanks mijn beperkte kennis mbt nesten had ik verwacht dit wel even te regelen. Helaas is dat niet gebleken.

Ik zie reacties graag tegemoet zodat ik zsm verloren tijd kan gaan inhalen.

Bvd,

Xavery29
 

Bijlagen

  • test.xlsx
    10,3 KB · Weergaven: 36
Iedereen heeft wel eens een vastloper en het is inderdaad eenvoudig op te lossen

formule E4
=IFERROR(C4/(D4*$C$8);0)

formule F4
=D4*E4*100


De geneste formule:
=D4*IFERROR(C4/(D4*$C$8);0)*100

dus gewoon E4 in de 2e formule vervangen door de formule in E4 en alleen de "=" weglaten..

je methode is wel goed, als ik lastige geneste formule moet maken dan doe ik de delen vaak ook eerst in aparte cellen om ze daarna aan elkaar te breien.. daardoor kun je je eerst zekerstellen dat er geen denkfout in je tussenstap zit
 
Laatst bewerkt:
het kan ook zo
 

Bijlagen

  • test formule.xlsx
    11,2 KB · Weergaven: 45
Beste leden,

Nu ik lekker verder aan het bouwen ben kwam ik er achter dat bij beide oplossingen er een probleem is ingeslopen. De waarde van kolom F (zie eerdere testbestanden) past de waarde niet aan als ik de waarde van D4 aanpas. Voor mij is het gekke dat als ik de waarde van E4 aanpas dit wel gebeurd. Heeft iemand hier toevallig een oplossing voor en een eventueel een uitleg hoe dit kan?
 
das logisch u vermenigvuldigd en deelt door hetzelfde getal
 
voor mij is het eerlijk gezegd niet heel duidelijk maar dat is persoonlijk...ik ben het spoor bijster. Heeft iemand een oplossing in dezelfde "opstelling" van het bestand waardoor die wel gaat rekenen?

Hartelijk dank voor de te nemen moeite
 
ik denk dat het voor geen enkele helper duidelijk is wat je wil uitrekenen.

ook in uw oorspronkelijk voorbeeld mag je de uren veranderen de uitkomst zal steeds dezelfde blijven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan