• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel probleem bepalen meest verkochte artikel en artikel code suggestie

Status
Niet open voor verdere reacties.

emul

Gebruiker
Lid geworden
4 jun 2008
Berichten
17
Ik ben opzoek naar 2 formules.
Op basis van verschillende variabelen wil ik het meest verkochte artikel bepalen en een automatische suggestie van een product code.

In de bijlage heb ik mijn probleem uitgelegd. In kolom I wil een formule en in kolom C.
Ik weet niet precies waar te beginnen, doordat er rekening moet worden gehouden met verschillende variabelen.

Wie van jullie kan mij helpen?
 

Bijlagen

  • Probleem meeste verkochte artikel en boek suggestie.xlsx
    20,2 KB · Weergaven: 66
A1 heeft wel wat meer gekocht dan je suggestie "520", "710" is zelfs het meest gekochtte !
met een macro
 

Bijlagen

  • Probleem meeste verkochte artikel en boek suggestie(1).xlsm
    37 KB · Weergaven: 57
Beste Cow 18,

Allereerst wil ik u danken voor al het werk wat u heeft gedaan.
U stelt dat A1 meer heeft gekocht, maar dit is niet juist. Per keer wordt er nl. 1 artikelnr verkocht.
Feitelijk kan een artikelnr, uit een groep verschillende artikelen bestaan, maar dit is niet relevant mbt de geschetste problemen.
In geval van A1 worden de artikelen 710 en 520 beide 4 maal verkocht.
U bent er vanuit gegaan dat kolom E het aantal verkocht artikelen per keer zou zijn, maar als u naar de formule kijkt in bijv. E4 dan ziet u dat ik de formule aantallen.als heb gebruikt.

Ik had kolom E4 gemaakt om als soort van tussen stap, op de probleem op te lossen, dmv de max formule.
De geuploade sheet, betreft een voorbeeld om de problemen zo basaal mogelijk te schetsen.
Omdat het feitelijk bestand veel complexer is en al vele werkbladen omvat, had ik gehoopt dat de problemen met "normale" formules opgelost kon worden, zonder draaitafel, mede vanwege het feit, dat die niet altijd automatisch worden bijgewerkt en het tabblad dus niet zonder meer kan worden verborgen.

Ik ben niet echt bekend met makro's. Maar het blijkt dat middels een makro in ieder geval het probleem van kolom I, opgelost kan worden.
Ik zal de makro bestuderen.

In ieder geval bedank ik u nogmaals voor uw antwoord, ook al is het niet de oplossing waar ik naar zocht.
Ik bied u mijn excuses aan voor het feit dat ik ben vergeten te vermelden, dat ik liever geen gebruik wil maken van een draaitafel.

Heeft u of misschien iemand anders nog een idee, waarbij er geen gebruik wordt gemaakt van een draaitabel? Bijvoorbeeld middels een matrix formule.
 
Laatst bewerkt:
matrixformules zijn mijn ding niet, ze zijn te belastend voor je werkblad (ik vind dat er max 100 op je ganse werkmap mogen staan anders gaat je snelheid onderuit).
Blijkbaar ga je toch gemakkelijk die richting uit dacht ik.
Voor die draaitabel is het eigenlijk enkel weten wanneer die even vernieuwd moet worden en dat kan excel dat ook automatisch doen.
Wanneer heb je die gegevens nodig ? Enkel als je in dat werkblad staat, dan doet hij dat als je dat werkblad aanklikt of zo ... .
 
met matrixformules lukt het me niet.
Dus heb ik even de draaitabelversie nog iets uitgebreider en automatischer gemaakt.
Als je iets wijzigt aan de tabel in blad1, dan wordt de draaitabel vernieuwd en dus de artikelnrs in de C-kolom.
Kolom E in blad1 is weg, want die telt de draaitabel zelf wel.
Naast de draaitabel krijg je nu in 3 kolommen van het laatst-meest verkochtte artikel de laatste datum, het aantal en de naam.

Ivm. klant A1, die heeft eind februari nog "710" gekocht, dus is "710" het gevraagde artikel.
 

Bijlagen

  • Probleem meeste verkochte artikel en boek suggestie(1).xlsm
    39,5 KB · Weergaven: 43
Laatst bewerkt:
Hierbij ook een oplossing met matrixformules. Ik heb in kolom I en C matrixformules neergezet en ik heb de formule in hulpkolom E iets aangepast.

Rebmog
 

Bijlagen

  • Probleem meeste verkochte artikel en boek suggestie-1.xlsx
    32,1 KB · Weergaven: 88
als je het zo ziet is het logisch, maar zelf maken is er bij mij niet bij.
 
Beste rebmog,

Geweldig, dit is precies wat ik bedoelde.

Dank voor jullie hulp.

Ik zal het zelf in mijn sheet verwerken en zet status daarom nog even niet op "opgelost"
Ik moet mij zelf nog verdiepen in de formule en heb misschien daar nog een vraag over.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan