• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel slaat soms de getallen op als datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rollie99

Gebruiker
Lid geworden
23 okt 2015
Berichten
7
Beste allemaal,

Ik heb een raar probleem.
Bij regelmaat slaat excel 2007 en windows 8.1 de getallen op als zijnde een datum.
Het ligt probleem ligt niet bij het openen want als ik het bestand door stuur naar een andere computer dan opent het zich nog steeds met datum opmaak.


Groeten
 
Heb je daar een voorbeeldje van?
 
Een datum is ook niks anders dan een getal. Let dus op de eigenschappen van de betreffende cel(len).
 
Ik denk dat Harry een .xls voorbeeldje bedoeld, een plaatje zegt niet zoveel.
 
Ter aanvulling, de celeigenschappen worden door excel bij of na het opslaan van "standaard" veranderd in "datum" eigenschappen.
In het plaatje is links wat hij veranderd heeft en rechts hoe ik het opsla.
 
Kan je dat bestand hier niet ff plaatsen als bijlage? Met tekstuele uitleg en een plaatje kunnen de helpers niets zelf checken wat er eventueel fout staat in je workbook.
 
Ik denk dat er ergens iets staat als
PHP:
=DATUMVERSCHIL("30-12-2014";A1;"d")
Maar beter is het om een excel bestand te plaatsen ipv een plaatje.
 
Hij is als xls upgeload als het goed is
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xlsx
    13,4 KB · Weergaven: 66
Wat staat er in dit voorbeeld? Volgens mij niets relevants dat jouw vraag kan oplossen. Alle cellen zijn tekst. Ook kan ik geen aansluiting vinden met het eerder geplaatste plaatje. Dus maak svp de vraag concreet en laat zien zonder een pimpelpaars gekleurde sheet waar het fout gaat.
 
Het lijkt me vrij duidelijk toch?

De cellen staan voor het opslaan op standaard opmaak.
Na het opslaan staat het op datum.

Ik heb er geen verklaring voor dus ik kan je niet verder helpen.
 
Zonder verdere uitleg over het doel en de handelswijze zegt dat document helemaal niks. Dat je geen duidelijkheid geeft blijkt al uit het feit dat je zegt een xls te hebben geplaatst terwijl het een xlsx is. Zonder duidelijkheid zal niemand kunnen nagaan waarom het niet werkt zoals je verwacht.

Geef bijvoorbeeld precies aan WAT je in WELKE cel invoert en waarom je daar een getal verwacht in plaats van een datum.
 
Laatst bewerkt:
Hoogstwaarschijnlijk is de oorzaak: je celstijl "Normaal" is gedefinieerd als datum. Dit kun je aanpassen.
In Excel 2007: kies "Celstijlen" in het startmenu, rechtsklik Standaard, wijzigen, Opmaak en nummer formaat Standaard.
Exacte werkwijze is afhankelijk van je Excel versie.

Het kan geen kwaad om te verifiëren of je geen aangepast standaard sjabloon (template) hebt in je XLSTART folder.
Zie de informatie van Microsoft (voor Excel 2007).
 
Laatst bewerkt:
Instellingen nagekeken maar er is niets vreemd of anders aan.

Het gekke is ook dat het in 8 van 10 keer goed gaat en dan opeens veranderd excel de opmaak van standaard naar datum bij het opslaan.
Lijkt wel of het iets met het geheugen of schijf is.
 
Instellingen nagekeken maar er is niets vreemd of anders aan.

In het voorbeeldbestand in post #9 is de celstijl "standaard" gedefinieerd als datum en dat is vreemd en anders.
Bovendien zijn er 2 aangepaste stijlen gedefinieerd "Standaard 2" en "Standaard 2 2".

Als jij kijkt en je ziet hetzelfde maar je vindt het niet vreemd of anders, dan weet ik het ook niet meer.
 
Beste Marcel,

je hebt gelijk, ik keek in het verkeerde tabje. Nu is inderdaad mijn probleem opgelost.
Heel hartelijk dank voor de hulp.

M.vr.gr.
 
Beste,

Het probleem is toch weer opgetreden.
Het gaat mis volgens mij tijdens het opslaan dan wel openen van het bestand.
Alle cellen van het gehele bestand, dus niet alleen één werkblad, worden dan als datum veranderd terwijl de cellen als bijv. getal of tekst gemarkeerd zijn.
 
Opvallend vind ik, maar ik ben géén Excel kenner, dat letterlijk alle cellen de datumopmaak krijgen, ook als je een nieuw werkblad opvraagt.
Ik heb ook 2007 en bij mij lijkt het probleem zich niet voor te doen.
Het feit echter dat een nieuw blad ook al met de datumnotatie komt, doet mij toch vermoeden dat het als voorkeur in bv. je template zit.
Ik zou dat in elk geval als eerste eens controleren door een nieuw template aan te maken en daarmee te werken. Templates kunnen nl corrupt raken. Dat komt in Word ook wel eens voor.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan