• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

excel vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

belcitas

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2012
Berichten
110
Als nieuwkomer en als leek een vraagje over bijgevoegd bestandje
Is het mogelijk hierin een formule te maken dat in elke kolom meedere malen een 1 gezet kan worden zonder dat dit als getal wordt gezien maar er toch mee gaat rekenen
dus bv onder kolom woensdag 1111 dit moet dan gezien worden als 4 stuks en daar moet hij ook mee rekenen Dit geld natuurlijk ook voor de rest van de kolommen
 

Bijlagen

  • test Omzet.xlsx
    281,4 KB · Weergaven: 38
Hoi Belcitas,

Het is onmogelijk om te rekenen met iets dat geen getal is, maar dat terzijde.

Bedoel je dat je in cel C4 (Tabblad: "week 32") 1111 wilt invullen en dat er dan in AQ4 €4 komt te staan ipv €1111?
 
Ik begrijp uit je verhaal en voorbeeld dat je 1111 feitelijk ziet als 4 streepjes = 4 consumpties. Met de formule LENGTE kun je 1111 omzetten in het getal 4, en daar kun je dan verder mee rekenen. Merk op dat elk teken hierbij het gewenste resultaat geeft, of je nu abcd invult of ^&* of 4 spaties. Alleen geen 0 gebruiken aan het begin van een reeks cijfers...

Hierbij een mogelijke oplossing voor (1) de berekening van het dagtotaal van woensdag (cel C8) en (2) voor de berekening van het totaal voor bewoner 1 (cel AQ4):
Code:
C8: =SOMPRODUCT(LENGTE(C$4:C$7)*C$2)

AQ4: =AT$6*LENGTE(C4&E4&G4&U4&AI4)+AT$7*LENGTE(D4&F4&H4&Z4&AJ4)
Het blijft wel een bijzondere manier van rekenen....

Edit:
nog toegevoegd je voorbeeldje met bovenstaande formules erin. Ik heb verder niet naar de verborgen kolommen gekeken.
 

Bijlagen

  • test Omzet (AC).xlsx
    274,2 KB · Weergaven: 38
Laatst bewerkt:
Als dit de bedoeling is vraag ik mij wel af waarom het makkelijker is om een extra 1 erbij te zetten, ipv het getal met 1 te verhogen...

Ik begrijp het nog als je dit handmatig doet, maar op de computer snap ik dan het nut niet.
 
excel

beste kristiaan
hartelijk voor uw snelle reactie
dit was wat ik bedoelde
weer iets geleerd
 
Huh?

Wat heeft Kristiaan voorgesteld dan dat jij bedoelde?
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat dit een foutje is van belcitas, ik zou niet durven om deze eer op te strijken:d
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan