• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel zoekmachine Die beste oplossing geeft

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dovahkin1992

Gebruiker
Lid geworden
29 sep 2020
Berichten
7
Beste experten,

Dit is mijn 1e bericht hier op het forum, hopelijk doe ik het goed.

In bijlage heb ik een bestand meegestuurd. (Bedragen in € zijn uiteraard fictief).

Momenteel werkt de zoekmachine perfect (die heb ik van een ander bericht hier gevonden, dus alle credits naar die persoon) maar hij gaat zoeken naar exacte tekst die hij vindt in de kolommen van de andere tabel.
Nu zou ik graag willen hebben dat hij ipv enkel rekening houdt met exacte tekst dat hij bepaalde zoektermen anders gaat benaderen.

Als ik bij werkhoogte iets invul moet dit een minimum zijn, bij Nettoprijzen een maximum, bij horizontaal bereik weer een minimum en bij Gewicht weer een maximum.

Deze zoekmachine is een onderdeel van een groter geheel in excel waardoor werken met filters of vert.zoeken niet van toepassing is.
De hoogwerker(s) die het meest geschikt is (of voldoen aan de criteria) moet zichtbaar worden.

Is mijn vraag een beetje duidelijk?
Mochten jullie zelf suggesties hebben naar wat er nog mogelijk is, aarzel niet om deze te delen.

Mvg,
Dave
 

Bijlagen

  • Hoogwerker tool HelpMij.xlsx
    28,8 KB · Weergaven: 38
Kijk eens of je hiermee iets kan aanvangen:
 

Bijlagen

  • Hoogwerker tool HelpMij.xlsx
    33,7 KB · Weergaven: 21
Beste WHER, Bedankt voor uw antwoord.
Het lijkt mij te werken maar ik heb een excel versie die uw matrixformule niet herkent.
Van zodra ik bewerken inschakel komt er foutmelding : #Naam?
 
Ik zie niet in waarom je zulke krachtige ingebouwde hulpmiddelen als filters niet zou gebruiken
 

Bijlagen

  • __Hoogwerker.xlsb
    29,1 KB · Weergaven: 34
Beste snb,
uw benadering vind ik persoonlijk een goede, enkel wanneer ik in de zoekmachine iets aanpas dan geeft hij geen resultaat meer ondanks dat deze wel mogelijk zou moeten zijn.
 
misschien moet vooraf het vorige resultaat gewist worden
Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
   If Target.Address = "$A$3" Then
     [COLOR="#FF0000"] Blad1.Cells(5, 1).CurrentRegion.ClearContents[/COLOR]
      Blad2.ListObjects(1).Range.AdvancedFilter 2, Blad1.Range("B1:J2"), Blad1.Cells(5, 1)
   End If
End Sub
 
@Cow18 : Moet ik deze code toevoegen aan Blad1, Module 1 of moet de code volledig overschreven worden?
 
Het is een change event en hoort thuis in de module van het betreffende blad. Het leegmaken is op zich niet nodig en de bladverwijzing mag ook weggelaten worden.

Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
    If Target.Address = "$A$3" Then Blad2.ListObjects(1).Range.AdvancedFilter 2, Range("B1:J2"), Cells(5, 1).Resize(, 10)
End Sub
 
Beste,
Het lukt me niet om de code op de juiste manier aan te passen, is het mogelijk om de excel waarbij het werkt up te loaden?
Alvast bedankt.
 
zo
 

Bijlagen

  • __Hoogwerker.xlsb
    35 KB · Weergaven: 47
Beste cow18, dit bestand is volledig in orde. Waarvoor dank.
Nu is het nog een kwestie van implementeren in het groter geheel :D.
 
Waarom niet de tabel rechtstreeks filteren?
 

Bijlagen

  • Hoogwerker.xlsb
    33,8 KB · Weergaven: 35
Dag VenA,
Dit is ook een zeer mooie oplossing.
Nu heb ik 2 goed werkende oplossingen, aan mij om de moeilijke keuze te maken welke te gaan gebruiken.

Alvast bedankt voor de nuttige aanvulling.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan