• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excelfile openen in specifiek werkblad

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lutkeher

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2020
Berichten
34
Hallo,

Ik open via een snelkoppeling op het bureaublad een excelfile. Hoe kan ik er nu voor zorgen dat deze file altijd opend met een specifiek werkblad, dus in dit geval met Dag uitslag? Dat dus ook als vlaatste keer file is gesloten in een ander actief werkblad?

Alvast bedankt.

Met groet, Herman
 

Bijlagen

  • Voorbeeldbestand.xlsm
    35,6 KB · Weergaven: 25
In Thisworkbook-module.

Code:
Private Sub Workbook_Open()
application.goto sheets("dag uitslag").cells(1)
End Sub
 
Beste Harry,

Bedankt zover, deze heb ik geprobeerd echter werkt het niet. Ik snap niet goed hoe ik dit moet doen. Is het een Makro of moet het in VBA en wat gebruik ik dan, UserForm, Procedure of....

Alvast bedankt

Met groet herman
 
Tik Alt+F11, dan krijg je macro-omgeving
Links zie je in de projectverkenner in vet lettertype je bestandsnaam met daaronder tabbladen en ThisWorkbook (zie je de projectverkenner niet, tik dan Ctrl+R)
Dubbelklik op ThisWorkbook
Plak bovenstaande code in het geactiveerde venster (heeft titel jebestandsnaam - ThisWorkbook (Code)

De naam 'Workbook_Open' van de Sub is een speciale naam die aangeeft dat alles wat hierin staat uitgevoerd moet worden bij het openen van het bestand. Je kunt de code ook zelf uitvoeren door cursor in de Sub te zetten en op F5 te drukken. Je mag de naam niet wijzigen, en hij moet in module ThisWorkbook staan.

Wanneer iemand de naam "dag uitslag" wijzigt, werkt de code niet meer. Als de naam van het tabblad gewijzigd moet kunnen worden maar je wil wel telkens naar hetzelfde tabblad, dan kun je de code aanpassen door de interne bladnaam te gebruiken, die blijft namelijk hetzelfde. Dat is de naam die in de projectverkenner vóór de jouw bekende naam tussen haakjes staat, bijvoorbeeld Blad2 (dag uitslag) of Sheet3 (dag uitslag). De regel ziet er dan zo uit
Code:
application.goto Blad2.cells(1)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt allen, het werkt perfect en het is me nu iets duidelijker.

Met groet,

Herman
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan