File sharing tussen Ubuntu 12.04 en Windows 7

Status
Niet open voor verdere reacties.

Barry127

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2011
Berichten
28
Hallo!

Sinds kort maak ik gebruik van Ubuntu 12.04, graag wil ik verschillende mappen van mijn Ubuntu computer met mijn Windows 7 computer delen.

Na het nodige google werk heb ik verschillende artikelen doorgewerkt die werken met Samba. De gedeelde mappen van de Windows computer kan ik benaderen vanuit Ubuntu echter als ik in Samba (of de file browser van Ubuntu) mappen deel kom ik er niet in bij Windows 7. Ik heb verschillende settings in Samba geprobeerd, niks lijkt te helpen.

Soms krijg ik een inlog scherm waar bij ik de volgende combinitaties heb geprobeerd:

waarbij UBUNTUPC de computernaam is en gebruikersnaam mijn gebruikersnaam op de ubuntu PC

UBUNTUPC/gebruikersnaam (zoals de gebruikersnaam in de terminal te zien is)
gebruikersnaam
windowsGebruikersnaam
UBUNTUPC/Gebruikers Naam (zoals de gebruikersnaam bij het grafisch inloggen te zien is)
Gebruikers Naam


Maar meestal krijg ik in Windows 7 de volgende foutmelding als ik op een gedeelde map klik:

\\UBUNTUPC is not accessible. You might not have permission to use this network resource.
Contact the administrator of this server to find out if you have access permissions


(Nu ben ik zelf de administrator en zover ik weet heb ik de rechten :p)


de werkgroepnaam in smb.conf staat in ieder geval zeker goed.
persoonlijk denk ik dat het aan server security settings van Samba of ergens de instellingen van Windows 7 ligt...

Ben er ondertussen 2 dagen mee aan het "klooien" en ik kan het niet vinden!

Wie oh wie red mij uit de nood!
 
Heb je al samba gebruikers gedefineerd? Anders kan je in smb.conf misschien ook de beveiliging uitzetten.

Indien ik mij goed herinner dan zijn niet automatisch de ubuntu gebruikers bij samba gedefineerd.
 
Ik begrijp het niet helemaal.
je wilt mappen en bestanden vanuit Windows en vanuit Ubuntu benaderen en gebruiken. Dat is heel simpel als je een nieuwe partitie aanmaakt op basis van NTFS en daar deze bestanden en mappen op plaatst. Je moet er dan zorg voor dragen dat de verschillende partities aan elkaar gekoppeld zijn. De zelfde bestanden en mappen zijn dan vanuit Ubuntu én vanuit Windows te benaderen. Nieuwe partitie aanmaken kan met Gparted, aan elkaar koppelen kan met Storage Device manager, beiden te installeren met softwaremanager.

het is niet perse noodzakelijk om een nieuwe partitie aan te maken, als je er voor zorgt dat de partitie van Windows is geformateerd op basis van NTFS. Dan kun je vanuit Ubuntu die mappen ook benaderen.
 
Je hebt het goed begrepen. TS wil bestanden op een Linux computer delen met bestanden op een Windows 7 computer. Op mijn toelichting heeft TS ook nog niet gereageerd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan