• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule controle datumbereik in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

alac

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 jun 2015
Berichten
4
Ik kom er zelf niet helemaal uit en hoop dat iemand kan helpen omdat ik bij eerder gestelde vragen het antwoord niet heb kunnen vinden.

Het is de bedoeling via een formule met een datumbereik te controleren of producten vandaag nog gecertificeerd zijn.
In cel A1 staat via de vandaag formule de datum van vandaag.
Verderop in kolom A staat een lijst met alle producten met in kolom C de datum vanaf wanneer het certificaat geldig en in kolom D de datum tot wanneer het certificaat geldig. Als een certificaat onbeperkt geldig is staat in kolom D geen datum ingevuld.

Graag zou ik via een formule in kolom B bij elk product een automatische controle hebben of het certificaat van het product op de huidige dag geldig is. Er hoeft verder geen waarschuwing te worden gegeven wanneer certificaten bijna aflopen. Ik kom via een ALS/EN formule zover dat hij het goede antwoord geeft wanneer in kolom C en D een datum staat maar verder kom ik niet.

De formule moet als resultaat “Ja” geven wanneer de datum van vandaag in de het bereik van de datums in kolom C en D valt of als de datum in kolom C vroeger is dan vandaag en in kolom D geen datum staat. Als de datum van vandaag niet in het datumbereik valt (datum in kolom C later dan vandaag of datum in kolom D eerder dan vandaag moet als resultaat “nee” gegeven worden.
De lege velden in kolom D zouden eigenlijk moeten blijven staan zodat gezien kan worden of certificaten onbeperkt geldig zijn.

Hoe kan ik het in Excel via een formule laten bepalen? Ik hoop dat iemand kan helpen. Alvast bedankt.
 
Bijvoorbeeld voor product in rij 8:
Code:
=ALS(EN($A$1>=C8;ALS(ISLEEG(D8);WAAR;$A$1<=D8));"ja";"nee")

PS: zie mijn handtekening hieronder.
 
Bedankt

Bedankt AlexCEL. Perfect. Precies wat ik moest hebben.
 
toch nog niet helemaal opgelost

De formule is nog niet helemaal goed. Wanneer bij een product geen startdatum(+einddatum) van het certificaat staat ingevuld zou de formule voor de controle een "nee" moeten geven. Ik heb geprobeerd deze voorwaarde zelf toe te voegen maar krijg telkens foutmeldingen dat de formule niet meer klopt en dat zal ongetwijfeld aan mijn kennis ervan liggen.

Hoe kan ik deze voorwaarde nog toevoegen aan de formule?

PS ik heb nu een bijlage met een voorbeeldbestand toegevoegd.
 

Bijlagen

  • datumcheck.xlsx
    10,3 KB · Weergaven: 218
Code:
=ALS(C4="";"Nee";ALS(EN($A$1>=C4;ALS(ISLEEG(D4);WAAR;$A$1<=D4));"ja";"nee"))
 
LOL AlexCEL, de formule voldeed inderdaad wel aan de genoemde criteria maar voldeed niet helemaal aan de toepassingseisen. In ieder geval nogmaals hartelijk dank voor het snelle antwoord waardoor ik heel erg geholpen ben. Bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan