• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule doortrekken zonder deze meegesorteerd wordt.

Status
Niet open voor verdere reacties.

skystormer

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2011
Berichten
194
Beste mensen,

(zie nu dat het onderwerptitel niet echt duidelijk is, maar het betreft sorteren via filteren)

Ik zit met een kolom welke ik filteren, maar op het moment dat ik hier een formule in heb staan welke ik het liefst wil doortrekken. Dan valt de sortering geheel fout.
Formule =
Code:
=ALS(H7>0;ALS.FOUT("Week " &ISO.WEEKNUMMER(H7)& " " &(JAAR(H7));H7);"")

Hiermee probeer ik te bereiken dat de personen die er mee moeten werken een standaard datumnotatie hebben waar ze op kunnen sorteren.
Op het moment dat ik deze formule welke op G7 start doortrek, dan gaat bij de eerste sortering (sortering A naar Z) het al geheel mis. Met sorteren Z naar A gaat het goed, maar als je al een keer van A naar Z sorteerd. Dan is de sortering al dusdanig fout dat het niet makkelijk op te lossen is om de gegevens weer zichtbaar te krijgen (in de correcte volgorde).

In kolom H kunnen een tweetal verschillende datumnotaties voorkomen welke door de formule in kolom G worden ondervangen.
Week X JAAR
7-5-2016

Zie bijlage voor het bestand.Bekijk bijlage Forecast productieorders aanmeldingen.xlsb

Weet iemand raad in deze? (aangezien ik nu al zeker weet dat dit fout zal gaan.

Alvast bedankt weer mensen.
 
Laatst bewerkt:
Hij sorteert je formules mee vanaf rij G12, als je die waarden verwijderd en dan sorteert zou het goed moeten gaan. Is het een optie om eerst die velden leeg te halen en dan te sorteren ? en daarna formules door te trekken ?

Excel ziet namelijk "", gewoon als 0 aan dus die velden worden ook gesorteerd.
 
Laatst bewerkt:
Helaas LaZyGolfer.
Het gaat een beveiligd bestand worden, waar die kolom beveiligd gaat worden waardoor anderen daar niets in mogen veranderen. Dus een formule terugplaatsen of een cel verwijderen zal niet gaan (door deze gebruikers)
Een macro opnemen en er een knop voor maken gaat ook niet lukken, want een gebruiker mag niets veranderen in die kolom. De macro mag het ook niet. (echter dit heeft ook niet mijn voorkeur)
 
Ze mogen wel de sorteer filters gebruiken ? Je zou een instructie kunnen geven voordat ze sorteren.

voordat ze sorteren vinkje weghalen bij lege cellen -> sorteren (A->Z of Z->A) en daarna vinkje weer terug zetten bij lege cellen. Is maar een idee.
 
Ik ben eerlijk gezegd al blij als ik ze zo ver krijg dit bestand te gebruiken. IPV losse papiertjes met het gevaar dat zaken dubbel konden lopen.
De eerste reacties waren al, ik gebruik nooit excel en is ie dummy proof?
En met filteren op Z-A red ik het niet.
Aangezien er ook een macro in het bestand hangt dat cellen automatisch verbergt. Waardoor ze nog 2 filters moeten aanpassen. Gaat dit vrees ik geen optie zijn.
 
Ken het probleem met "Excel leken" op werk :confused:

Tot iemand misschien een betere oplossing heeft. Misschien een idee om een invoerveld te maken (daar kun je gewoon je formule gebruiken)? En via een macro in je dataset te plakken (harde waardes) ? op die manier kun je altijd je dataset sorteren en filteren en eventueel regels laten aanpassen waar de gebruikers dat mogen.
 
Als je wil sorteren op een jaar en een week moet je de volgorde aanpassen. Eerst het jaar en dan de week waarbij je het weeknummer in moet stellen op twee posities. Je krijgt dan zoiets.

PHP:
=ALS(ISLEEG(H7);"";ALS(ISGETAL(H7);JAAR(H7)& TEKST(ISO.WEEKNUMMER(H7);"00");RECHTS(H7;4)&TEKST(LINKS(SUBSTITUEREN(H7;"Week ";"");2)*1;"00")))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan