• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule + extra regel toepassen

Status
Niet open voor verdere reacties.

martijn78m

Gebruiker
Lid geworden
28 okt 2013
Berichten
60
Onlangs heb ik dankzij een forumlid een forumlid mijn uitdaging kunnen oplossen door gebruik te maken van de index formule.
Het doel was namelijk om op basis van meerdere voorwaarden het juiste getal uit een staffel te kunnen halen.
Ik ben er nu echter achter gekomen dat ik nog een aanvullende formule nodig heb, en helaas kom ik er echt niet uit.
In de template uit de bijlage heb ik dit geprobeerd duidelijke te maken, hierbij nog een korte toelichting op mijn vraag:
--> Via het index zoeken kan ik nu het juiste getal vinden dat bij een zone en gewicht behoort, echter nu is er nog een specifieke regel die ik moet toepassen in de zoek functie. Als namelijk de mogelijke uitkomst van een hogere staffel lager zou zijn dan het resultaat van de huidige staffel, dan moet het lagere getal worden toegepast/weergegeven.
Dus stel het antwoord is 55 op basis van de formule, dan moet Excel ook kijken wat het antwoord zou zijn geweest op basis van de volgende staffel en dan uitgaande van het laagste gewicht van die staffel + het bijbehorende getal.

zie bijlage voor uitleg,

Wie kan mijn helpen met deze uitdaging?
 

Bijlagen

  • zoeken op basis van twee getallen en een extra regel toepassen v1.xlsx
    13,6 KB · Weergaven: 22
Als ik het goed begrepen heb kom ik dit uit.
 

Bijlagen

  • zoeken op basis van twee getallen en een extra regel toepassen v1(jp).xlsx
    20,7 KB · Weergaven: 24
Hallo Jean-Paul, volgens mij heb je het inderdaad goed begrepen. Ik heb daar waar er een verschil zat in de kolommen het manueel nagerekend en dan kan ik op dit moment enkel tot de conclussie komen dat je formule briljant is.
Ik ga vanavond nog eens goed kijken naar de werking van de formule om hem zelf ook beter te begrijpen.
Ontzettend bedankt voor de hulp!
Gr.Martijn
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan