• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Formule Index en vergelijken met meerdere voorwaarden

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

KeBr

Gebruiker
Lid geworden
25 apr 2016
Berichten
164
Beste,

Ik heb een werkblad met een aantal gegevens. zie bijlage.

Ik heb er een formule ingezet met "Index" en "Vergelijken" echter krijg ik niet de juiste informatie retour alleen #VERW.
Heb deze formule al eerder gebruikt echter met minder verwijzingen. wat doe ik fout?

In cel G31 staat de formule. In de gele vakken staat informatie waar een en ander vandaan komt.
 

Bijlagen

  • Test getallen.xlsx
    18,2 KB · Weergaven: 51
Laatst bewerkt:
Wat dacht je van deze?
Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN($F31;$A$12:$AZ$24;VERGELIJKEN($F$27;$A$10:$AZ$10;0)+VERGELIJKEN($F$28;{"Basis";"Hoog";"Top"};0)-1;0);"")
 
Laatst bewerkt:
Met een kleine aanpassing (rij 10 doortrekken) kan het met onderstaande formule

Code:
=SOMPRODUCT(($A$12:$A$24=F31)*($B$10:$AZ$10=$F$27)*($B$11:$AZ$11=F28)*(B12:AZ24))
 

Bijlagen

  • Test getallen.xlsx
    18,3 KB · Weergaven: 5
Code houd geen rekening met gegevens uit regel 10

Beste,

Dank voor de snelle reacties. de code werkt met dien verstande dat beide codes niet naar de gegevens in rij A kijken.
Zoals het nu is lijkt dat geen probleem, echter de codes in rij 10 zijn in werkelijkheid niet uniek. Die in rij 9 wel. Het is dus noodzakelijk om ook naar Rij 9 te kijken.

Ik heb de code uitgebreid, echter de Code van AlexCel kijkt niet naar alle voorwaarden in samenhang. Ik kan in F26 een "B" zetten en in F27 "Ac" ondanks dat deze niet bij elkaar horen wordt en wel een resultaat gegeven.
De code van JVeer werkt alleen met "Basis" in F28, Dit oook als in rij 10 de waarde doortrek.

Zie bijlage. in G31 staat de code van AlexCel en in G34 de code van JVeer. Beide heb ik dus uitgebreid.
 

Bijlagen

  • Test getallen.xlsx
    18,4 KB · Weergaven: 10
Rij A moet nog uitgevonden worden. Getransponeerde gegevens kan je vast ook wel op een juiste manier aangeleverd krijgen.
 
Zoals het nu is lijkt dat geen probleem, echter de codes in rij 10 zijn in werkelijkheid niet uniek.
Vandaar dat het handig is om een representatief voorbeeld te plaatsen... Maar goed, poging #2:
Code:
=ALS.FOUT(INDEX($B$12:$AZ$24;VERGELIJKEN($F31;$A$12:$A$24;0);VERGELIJKEN($F$26;$B$9:$AZ$9;0)+VERGELIJKEN($F$27;VERSCHUIVING($B$10:$AZ$10;;VERGELIJKEN($F$26;$B$9:$AZ$9;0)-1);0)+VERGELIJKEN($F$28;{"Basis";"Hoog";"Top"};0)-2);"")
Zie ook bijlage, daarin tevens een mogelijke oplossing waarbij ik met behulp van Power Query de tabel iets gemakkelijker in gebruik heb gemaakt. Met een draaitabel krijg je dan ook gewenste resultaten (gedemonstreerd met zowel filters als met slicers). Eventueel kan het ook nog zonder de getransformeerde tabel (die wordt dan in het datamodel geladen voor gebruik door de draaitabel).
 

Bijlagen

  • Test getallen (AC).xlsx
    65,2 KB · Weergaven: 11
Laatst bewerkt:
Bedankt

Bedankt voor de aangedragen oplossingen. Ik kan hiermee verder.
Met de draaitabel wordt het inderdaad overzichtelijker.
De formule werkt zover dat een hogere code A, B, C, enz. met een verkeerde tweede code goed is. Dus A met Aa werkt. A met Ba niet enz. echter B met Aa geeft nog steeds een resultaat,
Dit laatste ga ik zelf wel even uitvogelen.
 
Succes ermee. Mocht je er niet uitkomen horen we het wel weer.
 
In I31:

PHP:
=INDEX($B$12:$AZ$24;ROW(A1);12*(CODE(UPPER(LEFT($F$27;1)))-65)+3*(CODE(UPPER(RIGHT($F$27;1)))-65)+MATCH($F$28;{"Basis";"Hoog";"Top"};0))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan