• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule met feestdagen

Status
Niet open voor verdere reacties.

klad

Gebruiker
Lid geworden
26 feb 2014
Berichten
24
Beste forumleden,

I.v.m. de aanschaf van zonnepanelen probeer ik in Excel een overzicht te maken. Hierin moet een formule de opbrengst per dag berekenen, rekening houdend met hoog of laag tarief (lage tarief is alleen in weekends en op feestdagen, verder is het hoogtarief).

In bijlage een vereenvoudigde eerste opzet. I.v.m. de feestdagen heb ik hierin heb ik gekozen voor de maand december. Het is mij al zover gelukt dat de formule rekening houdt met weekend/weekdagen, maar nog niet met de feestdagen.

Voor de duidelijkheid heb ik de weekends geel ingekleurd, de feestdagen oranje; in dit voorbeeld moeten alle gekleurde cellen als resultaat 2,08 (laagtarief) geven.

Ik hoop dat de vraagstelling hiermee duidelijk is en dat iemand raad weet met een formule hiervoor.

Bekijk bijlage Feestdagen.xlsx
 
Zoiets? Elke datum wordt nu vergelijken met het lijstje feestdagen.
Code:
=ALS(OF(NIET(ISNB(VERGELIJKEN(A5;Feestdagen!$A$2:$A$40;0)));WEEKDAG($A5)=1;WEEKDAG($A5)=7);$B5*TARIEFLAAG;$B5*TARIEFHOOG)
 
Laatst bewerkt:
probeer deze eens.
PHP:
=ALS(NETTO.WERKDAGEN(A5;A5;Feestdagen!$A$2:$A$26)=1;TARIEFHOOG*B5;TARIEFLAAG*B5)
 
Beste AlexCEL en Plongske,

Allebei hartelijk bedankt voor de snelle oplossingen, beide formules werken !
Na 2 dagen vruchteloos zoeken krijg ik nu binnen een uur 2 bruikbare formules !

Super bedankt, nu kan ik snel mijn schema verder opstellen (terwijl de zon nog schijnt :D)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan