• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule voor verschuiving van langlopend naar kortlopend

Status
Niet open voor verdere reacties.

eric20

Gebruiker
Lid geworden
28 jul 2015
Berichten
20
Hallo,

Mijn probleem is de volgende:

Ik ben bezig om een model te maken waarbij ik de aflossingstermijnen, die binnen een jaar vervallen uit de langlopende schuld wil elimineren en wil opvoeren als kortlopende schuld. Hierbij moet rekening worden gehouden met het moment van aflossen. Zie de bijlage als voorbeeld.
Mijn kennis is niet zo hoog dat ik dit zelf kan oplossen.

Wie wil mij helpen?

Bekijk bijlage dynamische weergave aflossingsverplichtingen.xlsx
 
Tja, op zich zijn er misschien wel mensen die je willen helpen, maar je maakt er wel een enorm zoekplaatje van.

Leg eens uit wat je precies wilt, met concrete celverwijzingen.
 
Hallo,

Ik had de illusie dat het duidelijk was.
Hopelijk is dit beter.

In de range van velden C24:AL29 staan de aflossingsverplichtingen per periode .
De bedoeling is om, zodra er een nieuwe verplichting is aangegaan, het totaal bedrag van 12 periodes weer te geven in de periode rekening houdend met het gekozen aflossingsmoment.
Dus lening 1 ontvangen in periode 1-2015 (C41) Optie 2: aflossing begint 1 periode later.
Te berekenen op veld D41 de aflossing over periode 2-2015 t/m 1-2016 (D24:O24) = 12 * € 4.167
Dit bedrag gaat naar kortlopend (D49).
Vervolgens moet in periode 3 (E41 de eerstvolgende aflossing worden weergeven voor die lening (P24). Deze valt op dat moment binnen de 12 maandperiode.

Een lang verhaal.

Hoop dat je me kan helpen.

Groet

Eric
 
Met alle respect, maar ik vermoed zomaar dat het er straks op uitdraait dat je zowat het hele model via dit forum wilt laten bouwen.
Uit je vraag - die je overigens al eerder gesteld had op 29 juli, zonder antwoord - begreep ik dat het alleen gaat om het overgangsmoment.
Maar er is nog veel niet ingevuld in het schema (althans niet met formules), en het hele schema roept bij mij nog veel vragen op.

Kortom: ik pas er voor om me hier verder in te verdiepen, want ik verwacht dat er veel te veel tijd in gaat zitten.

Dank voor je begrip.
 
Eric,
de datums "Periodes" zijn tekst dat rekent niet lekker. maak er datums van en maak ze op zodat het er uitziet zoals je wil.

je hebt het over dynamisch, maak van de ingevulde getallen formules. (de benodigde gegevens staan in je blad)

vul met rood eens in wat je van de helpers verwacht (vul hier en daar de getallen in en zet in het commentaar de formules)
 
Voor MarcelBeug:
Ik lees je reactie. Nagenoeg alles is al in formulevorm gemaakt.
Voor de eenvoud had ik de andere velden zonder formules opgegeven.
Dank voor je tijd.

Voor Sylvester Ponten:
De datums zijn als tekst opgemaakt omdat deze in het model vergeleken worden met een veld waarin het kwartaalcijfer met jaar is vermeld.
Het model werkt met invoer werkbladen. Deze info gaat naar de werkbladen nieuwe leningen en dit gaat vervolgens naar het werkblad uitw langl schulden.
Het model is werkbaar voor 7 jaar; maar in deze vraagstelling beperkt tot 3 jaar.
Bijgaand een bestand met formules.
In rood mijn vraagstelling.
Alleen de formule nodig voor de geel gearceerde velden.

Ik hoop dat nu e.e.a. duidelijk is.

B.v.d.

Eric

Bekijk bijlage dynamische weergave aflossingsverplichtingen.2.xlsx
 
Eric, begin eens met in de "lening bladen" zoals bvb blad "lening og 1",
aan te geven wanneer een lening overgaat in kortlopend
bvb met een extra kolom die "Langlopend" als kop heeft en daaronder waar ,waar,waar ,onwaar,onwaar.....enz

en is het een bezwaar als er eventueel een vba formule gebruikt gaat worden?
 
Sylvester,

Ik begrijp je vraag niet helemaal.
Op basis van het aflossingsmoment gaan 12 periodes over van lang naar kort. Daarna 1 aflossing per periode.
Wat voor functie heeft dan die datum?

Ik heb geen kennis van VBA, maar als je daar een formule in kan make; mij prima.

Hoor graag

Eric
 
je gebruikt voor de namen van de periodes tekst (bv "1 - 2015")
groter en kleiner werkt dan niet correct. en daar kan je heel onhandig mee mee rekenen.

dus lijkt het me handig als op het lening blad al is aangegeven wanneer een periode,
in de langlopende periode zit of niet.
 
Voor lening 1 heb ik een formule gemaakt,die aangeeft wanneer in welke periode de aflossing onder kortlopend moet worden opgenomen.
De formule is voor de 1ste 12 periodes enigszins anders dan vanaf periode 13.
Heb je hier wat aan?

Eric
 
ik snap iets niet, de formule moet aangeven of de lening in die periode langlopend is of niet.

eigenlijk moet de formule altijd de laatste 12 periodes aangeven als kortlopend de erboven als langlopend en verder naar beneden ""

dat doet jouw formule niet.

als ik het nog niet helemaal begrijp verbeter me dan.
 
Laatst bewerkt:
kijk eens of deze formule een beetje klopt
 

Bijlagen

  • dynamische weergave aflossingsverplichtingen.3.xlsx
    179,3 KB · Weergaven: 21
Voor Sylvester Ponte,

Door jouw vraagstelling om aan te geven wanneer een aflossing onder kortlopend moest vallen, heb je mij de oplossing aangereikt.
Gebruik makend van de periodevermelding per aflossingsmoment, heb ik de som.als formule per lening toegepast en vervolgens
de uitkomsten getotaliseerd en in de periode < 1 jaar verantwoord.

Bedankt voor jouw oplossing


Eric
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan