Formulier met filter

Cor de Snor

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2001
Berichten
64
Beste lezer(es), ik ben al een poosje aan het freubelen om mijn muziek in een database te verwerken. Als ik in het keuzevak van Songtitelzoeker een titel kies, opent het formulier Songtitel. Hier krijg ik maar één regel te zien terwijl de titel meerdere keren voorkomt. Wat doe ik verkeerd?
 
Neem me niet kwalijk, maar ik zie nu pas dat het bestand wat ik wilde meesturen te groot was, ga er even mee aan de slag.
 
Zie hier het bijbehorende bestand
 

Bijlagen

  • Muziek - kopie.rar
    67,4 KB · Weergaven: 5
Het probleem is dat je feitelijk geen titel selecteert, maar een "track".
Bijvoorbeeld de titel "Bo Diddley" komt twee keer voor en die laat je dan ook twee keer zien in de keuzelijst. Vervolgens kies je één van de twee Bo Diddley's en opent het vervolgformulier met de ID van de gekozen rij (887 of 1368). Alleen van die ID krijg je dus de informatie te zien.

Wat je zou kunnen doen is een keuzelijst maken van unieke titels (SELECT DISTINCT Titel FROM Songtitel) en die titel gebruiken om de tracks met die titel te tonen.

Je blijft hierbij wel afhankelijk van het consistent invoeren van de titels. Er komt bijvoorbeeld zowel een titel "Corrine, Corrina" als een titel "Corrine Corrina" voor. Dat zijn dus verschillende titels.
 
Verander je opzet naar een veel betere: zet een filter (keuzelijst, tekstvak) op het formulier Songtitel in de koptekst, en gebruik dát om de lijst te filteren. Scheelt je a) gedoe, en b) het maken en onderhouden van een nutteloos formulier. Lijkt mij een betere oplossing dan die van Peter.
 
Ik heb het nutteloze formulier dus verwijderd, en op je 'hoofdformulier' een keuzelijst met invoervak gemaakt, en een tekstvak zodat je op twee manieren kunt zoeken: op volledige filmtitels (met de keuzelijst), en op losse tekst m.b.v. het tekstvak. Dast werkt simpel: je typt een willekeurig teken, en de lijst wordt gefilterd. Typ een volgend teken, en de lijst wordt verder gefilterd. Haal je een teken weg, dan wordt het filter weer ruimer ingesteld, totdat je het tekstvak leeg maakt.

In mijn optiek is dit de enige juiste manier om te filteren op een formulier.

Met filteren op het tekstvak, komt Corrine er uiteraard wél correct uit :).
 

Bijlagen

  • Muziek.zip
    96,1 KB · Weergaven: 7
Heren, bedankt voor jullie reactie, ik ga kijken of het me gaat lukken. Wat betreft consistent invoeren van titels maak ik in het invulformulier nu gebruik van NotInList
 
In mijn optiek is dit de enige juiste manier om te filteren op een formulier.
Alleen jammer dat op het formulier Bewerken toestaan op Nee staat, zodat je niets kan kiezen of invullen :p
 
Ik zie nu het pas bijgewerkte bestand, ik heb hem geopend maar ik krijg op beide keuzevakken geen reactie
 
Okay Heren, ik heb bewerken op ja gezet en het werkt nu uit de kunst. Hartelijk dank voor jullie hulp.
 
Ik had Bewerken op Nee gezet, om te voorkomen dat je per ongeluk waarden verandert in de tabel. Zelf doe ik dat altijd, om dus abusievelijke aanpassingen te voorkomen. Tenslotte is een formulier dat je alleen gebruikt om te raadplegen dan beter beschermd.

Met een simpele knop kun je de Edit modus aan- en uitzetten. Idem voor verwijderen en nieuwe records toevoegen. Maar jij hoeft dat uiteraard niet zo te doen :).
 
Terug
Bovenaan Onderaan