• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Geavanceerde zoekfunctie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ocirne

Gebruiker
Lid geworden
6 okt 2015
Berichten
67
Hallo,

Ik heb in Excel een bestand aangemaakt waarmee ik cliëntbezoeken registreer en vervolgens factureer in twee apart tabbladen. Nu wil ik graag het volgende bereiken, maar kom er zelf (nog) niet uit.

In het tabblad 'cliëntbezoeken' heb ik steeds vijf kolommen gereserveerd per cliënt met in kolom:
1) Datum bezoek
2) Duur van bezoek
3) Tarief per uur
4) Gefactureerd ja/nee
5) Controlegetal: elk bezoek dat is gefactureerd krijgt het getal 0, anders de waarde van de vorige rij +1

In de rij boven deze kolommen staat (in een samengevoegde cel) steeds het cliëntnr. Per cliënt is het dan als volgt (kolom A is gereserveerd voor wat anders):
Cliënt 1: Bereik B:F, cel B1 (samengevoegd met C1 t/m F1) bevat getal 1
Cliënt 2: Bereik H:L, cel H1 (samengevoegd met H1 t/m L1) bevat getal 2
etc.

In tabblad 'Facturen' wil ik nu dat als ik cliëntnr 2 intoets in de rijen eronder de openstaande bezoeken van cliëntnr "automatisch" worden ingevuld op basis van het controlegetal in steeds de vijfde kolom bij iedere cliënt uit tab 'cliëntbezoeken'. Ik heb geprobeerd met de functie INDEX icm VERGELIJKEN een goede zoekfunctie in te richten, maar het lukt me niet. Wie weet raad? Ik heb een voorbeeldbestand bijgevoegd in de hoop dat het duidelijk is.

Alvast dank voor elke hulp.

Mvg,

Ocirne
 

Bijlagen

  • Voorbeeld_zoekfct.xlsx
    11,6 KB · Weergaven: 36
Met samenvoegen en centreren "ontmantel" je de INDEX en VERGELIJKEN functie... Als je die weg haalt kom je al een eind verder. Met INDEX kan je zowel de verticale als de horizontale as met VERGELIJKEN opvragen... Ik heb helaas nu niet de tijd om dit te verwerken
 
Dank voor je reactie. Ook zonder samenvoeging en centreren kom ik nog niet waar ik uit wil komen. Mocht je ergens tijd vinden dan wordt verdere hulp zeer op prijs gesteld! Of anderen misschien??

Mvg,

Ocirne
 
het is handiger als je alles in 1 tabel zet en de eerste kolom "Clientnr" te gebruiken voor het cliëntnummer .
 
Misschien is het inderdaad handiger om alles in één tabel te plaatsen. De opzet van het originele bestand gaat om veel meer dan drie cliënten. Enig idee hoe ik relatief eenvoudig alles kan omzetten/kan linken naar één tabel, ervan uitgaande dat ik steeds 15 regels/rijen reserveer per cliënt?

Mvg,

Ocirne
 
Hallo,

Ik ben nog niet echter verder gekomen met mijn Excel-issue. Iemand nog suggesties?

Mvg,

Ocirne
 
Hierbij een poging met een draak van formule.
 

Bijlagen

  • Kopie van Voorbeeld_zoekfct.xlsx
    12,1 KB · Weergaven: 38
Zo te zien gebruikt Plongske hier de nieuwe functie "IFNA", die nog niet in Excel 2010 zat.
 
hier een voorbeeld met een vba function:

ps met gewone excel formules vind ik het al gauw ingewikkeld worden.
 

Bijlagen

  • Kopie van Voorbeeld_zoekfct 2.xlsm
    18,8 KB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:
formule aangepast.
 

Bijlagen

  • Kopie van Voorbeeld_zoekfct 1.xlsx
    12,1 KB · Weergaven: 15
Nog een variant met (matrix)formules
 

Bijlagen

  • Voorbeeld_zoekfct 1.xlsx
    12,2 KB · Weergaven: 25
plongske, hij doet het nog niet helemaal goed.
als er bij "Gefactureerd?" Nee Ja Nee Nee Nee staat,
dan geeft je formule maar 3 rijen ipv 4.
 
@ Sylvester;
Ik ga er van uit dat de facturen in volgorde gefactureerd worden.
Nu heb ik de telling aangepast zodoende moeten ze niet meer in volgorde geboekt worden.
 

Bijlagen

  • Kopie van Voorbeeld_zoekfct 2.xlsx
    12,2 KB · Weergaven: 18
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan