geblokkeerde classic shell upgrade na upgrade W8.1 naar W10

Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Berichten
973
Sinds de legale W8.1 is ge-upgrade naar W10 verschijnt bij het opstarten van de laptop (Thinkpad X250) de volgende melding:

Deze app is voor uw veiligheid geblokkeerd.
U mag deze app niet uitvoeren van de beheerder. Raadpleeg de beheerder voor meer informatie.
ClassicStartMenu.exe
Uitgever onbekend. Afkomstig van harde schijf op deze computer.
Programmalocatie: C enz enz enz enz en het eindigt met ClassicStartMenu.exe -upgrade.

Volgens mij gaat het om de upgrade van het classic start menu dat in gebruik was bij W8.1 naar de versie voor W10.
Op mijn andere computers die zijn ge-upgrade naar W10 moest ik het classic start menu upgraden voor W10 en dat ging probleemloos.
 
Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat dat Defender is die dat zegt.
Als u classic shell van de website van de makers heeft gedownload (http://www.classicshell.net/) dan is het wellicht een fout van Defender. Dat komt wel eens voor; en dan moet u tegen Defender zeggen dat ie deze classic sheel moet toestaan.

heeft u echter Classic shell ergens anders vandaan gedownload dan http://www.classicshell.net/ dan is de kans groot dat u een stuk malware naar binnen heeft gehaald en klopt het dat dit tegen wordt gehouden.
In het algemeen geldt: download geen gratis producten van verzamel websites als softonic of gratissoftware, want dan is het 99.99% zeker dat uw pc wordt besmet met malware.
 
Krijg die melding inmiddels van meerdere gebruikers. Lijkt een false positive in defender.
 
Classic Shell wordt al sinds 2017 niet meer verder ontwikkeld en is dus verouderd.
Er komt een moment waarop het gewoon onbruikbaar wordt op Win 10.
Je kunt ook voor Start10 of Startisback kiezen...
 
Start10 en Startisback zijn betaalde progs. Weliswaar niet kostbaar, maar ik vind ook als freeware 'Classic Start 8'. Op de site ziet het er prima uit, maar werkt het ook voor W10? Iemand daar ervaring mee? Of zit er bv ongewenste troep bij?
 
Laatst bewerkt:
Dat is duidelijk gemaakt voor Win 8...
Daarna kwam Win 8.1 en nu Win 10...
Lijkt mij dat, als het al zou werken, je in dezelfde situatie zit / terecht komt als met Classic Shell...
Wat heeft dat voor zin..?
En ja, beide genoemde programma's zijn betaald maar worden tenminste doorontwikkeld....
 
Vanmiddag in C't IT Magazine ontdekt dat Open shell de opvolger is van Classic shell. Hij is o.a. te downloaden op 'https://nl.afterdawn.com/nieuws/artikel.cfm/2018/08/19/open-shell-gaat-verder-waar-classic-shell-gestopt-is'. Je kunt het gewoon installeren en het verwijdert automatisch Classic shell. Ga ik dus proberen.
 
Oud nieuws, maar blijkbaar niet bij iedereen bekend. Kwam het bij het googelen naar 'alternatief voor Classic shell' niet tegen. Heb het net geinstalleerd en het werkt goed. Heb wel Classic shell eerst handmatig verwijderd. In ieder geval iedereen bedankt voor de tips!
 
Je hebt een beetje pech gehad met je trefwoorden, tis geen alternatief tis het onderstaande, "eerst een zgn fork en dan de rename" en komt daarom waarschijnlijk niet in jouw zoekresultaat zichtbaar te staan:
As of June 2018, another team has forked the code on GitHub (https://github.com/passionate-coder/Classic-Start) and resumed development.[15]

As of August 2018, the project has been renamed Open-Shell and can be found here: https://github.com/Open-Shell/Open-Shell-Menu.[16]
 
Laatst bewerkt:
ik vind die site van github wat verwarrend. ik klik op 'downloads', dan kies ik bij 'latest release' v4.4.131. vervolgens klik ik op 'clone or download' en dan opent er een venstertje met blijkbaar een paar opties die me niet duidelijk zijn. waarom niet gewoon 'download' en gaan met die installatie zoals vanaf de Afterdown-site?
 
Vanmiddag in C't IT Magazine ontdekt dat Open shell de opvolger is van Classic shell. Hij is o.a. te downloaden op 'https://nl.afterdawn.com/nieuws/artikel.cfm/2018/08/19/open-shell-gaat-verder-waar-classic-shell-gestopt-is'. Je kunt het gewoon installeren en het verwijdert automatisch Classic shell. Ga ik dus proberen.

Als je deze download en installeert krijg je wel gelijk malware (PUP.Optional.InstallCore.Generic) mee.
Altijd heel voorzichtig zijn met gratis software, want u weet "als het gratis is bent u het product"
 
Dan behoor ik tot die categorie jammer genoeg, maar met een prog of app toevoegen heb ik nooit problemen (nu op github na dan). Is er nog een alternatief of een tip om van github te installeren?
 
De rest van de website is inderdaad meer voor gevorderden maar op de pagina die ik schreef staat toch in het 1e bericht heel duidelik de .exe weergegeven.
De directe link is https://github.com/Open-Shell/Open-Shell-Menu/releases/download/v4.4.131/OpenShellSetup_4_4_131.exe

Dat je bij de bron moet...downloaden altijd....
Vinden jullie het dan nooit vreemd dat een site als afterdown zelf een exe gaat aanbieden?
Ze kunnen ook gebruik maken van de immers gratis weblink van de originele exe op Github. Toch? Waaom al die moeite?..?

De kans op een virus of spam oid is dus super groot bij zulke sites....maak een super leuk en leesbaar popi verhaaltje van iemand anders mooie software en stop er vervolgens voor de onervaren lezer jouw aangepaste troep erbij met jouw weblink.... de kans op gewillige slachtoffers aanzienlijk groot.
Misbruik heet dat.. maar heb je al een klacht bij ze ingediend?
 
Laatst bewerkt:
Heb gewoon 'Open shell exe' in google ingetikt en kwam toen bij een github pagina waar ik de exe gewoon kon aanklikken. In een paar tellen geïnstalleerd en werkt prima. Ziet er identiek uit als voorheen Classic shell en de aanduiding Classic shell is uit het menu verdwenen.
Wat betreft veilige download sites: toch niets mis met Piriform en File Hippo?
 
Dat via Google werkt alleen 100% OK als je zeker weet dat Github DE originele site is, ik vermoed......dat onervaren gebruikers dat echt niet weten, is dus geen algemene aanrader/tip voor hier.
Tuurlijk werkt het.....velen gingen je voor;)

Wat betreft veilige download sites: toch niets mis met Piriform en File Hippo?
Daar durf ik mijn handen niet voor in het vuur te steken...
Standaard laat ik ALLE software door een multi virus online scanner checken zoals jotti virus scan.
Ook bij originele download sites kan er troep inzitten.
Voor hele grote pakketten, >100MB, is vaak de md5 van het origineel bekend, dus zoek je dat uit.
Is dat er niet...dan gebruik zelf lokaal bijv malwarebytes als 2e scanner. Vertrouw ik het ergens niet dan zoek ik een ander pakket, er is zoveel open source.
 
Laatst bewerkt:
Het was inderdaad de site van Github waar ik op terecht kwam, en dat heb ik wel goed gecontroleerd want er verschenen ook diverse via via opties.
Ik heb toch nog wel een kanttekening. Na het installeren zag het menu er exact uit als van Classic shell, maar waarschijnlijk was dat nog het menu van Classic Shell, want na de restart van W10 zag het er heel anders uit. Bij het kiezen van de menu-vormgeving heb je drie opties, maar alleen de eerste ziet er na het aanklikken/installeren inderdaad zo uit als op het voorbveeld. Als je echter voor de tweekoloms-versies kiest, dan zien die er helemaal niet uit zoals op het voorbeeld/keuzescherm. Het werkt wel goed, maar bij Classic shell zag er uit als op het voorbeeld. Ik heb nu op twee Thinkpads X250 met W10 de Classic shell vervangen door Open shell en het is bij allebei hetzelfde.
 
Ik gebruik dezelfde optie als jij, ik heb de andere niet eens bekeken.
Veel plezier er mee!
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan