Gebruikers laten database doorzoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

benoitemiel

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 feb 2016
Berichten
2
Waarschijnlijk ergens al aangehaald op dit forum maar ik vind na 30min zoeken niet de juiste oplossing. Pretty basicstuff vrees ik, maar access is een beetje nieuw voor me.

Ik wil graag onze medewerkers een database met collega's laten doorzoeken:
Ik heb een tabel

  • werknemers
    functies
    standplaats

Graag had ik die aan elkaar gekoppeld gezien en een formulier opgemaakt waarbij je een naam typt van een collega en onmiddellijk ziet op welke standplaats hij/zij zit...

Bedankt voor een antwoordje, gouden tip of link naar cursus :)

Gegroet
 
... gouden tip of link naar cursus :)
Je laatste vraag is het makkelijkst :)

Je eigenlijke vraag is ook niet zo moeilijk, en al helemaal niet als je de eerste hoofdstukken van de cursus door hebt gelezen. Voor de snelle hulp: tabellen kun je aan elkaar koppelen als de brontabel (Werknemers) een unieke sleutel heeft ([WerknemerID] bijvoorbeeld) en je die terug laat komen in te koppelen tabel. Als een werknemer altijd maar één functie mag hebben, en/of één standplaats, dan kun je die velden opnemen in de Werknemerstabel. Zijn meerdere functies of standplaatsen mogelijk, dan zou ik daar een koppeltabel voor maken. Dan krijg je de tabellen Werknemer_Functie en Werknemer_Standplaats. In de eerste zet je dan de velden [WerknemerID] en [FunctieID], in de tweede de velden [WerknemerID] en [StandplaatsID].
Heb je dus maar één mogelijke standplaats en/of één mogelijke functie, dan zet je de velden [StandplaatsID] en [FunctieID] gewoon in de tabel Werknemers. Ook hier geldt: in Functies en Standplaats moeten [StandplaatsID] en [FunctieID] een uniek nummer, dus een sleutelveld zijn.

In het venster <Relaties> koppel je de tabellen aan elkaar, waarbij het bijzonder belangrijk (nee: noodzakelijk!) is dat je de optie <Referentiële integriteit afdwingen> aan zet. Doe je dat niet, dan kun je de relaties net zo goed weglaten, het effect is dan hetzelfde als het gooien van een touw naar een drenkeling zonder dat iemand op de wal het touw vast heeft :).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan