• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gedraaide kolom in Excel (Power query) met dubbele waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

sanderc

Gebruiker
Lid geworden
7 aug 2009
Berichten
79
Beste Forum bezoekers,

In Excel heb ik document gemaakt welke ik met behulp van Power Query een ander uiterlijk heb gegeven en combineer met een ander bestand. Op zich werkt dit prima op 1 ding na. In de query maak ik op een begeven moment gebruik van een gedraaide kolom. en dan gaat het ''mis''. Ik heb diverse kolommen met daarin locatie, data en activiteiten. Nu draai ik de kolom data zodat ik in de rijen de data zie en in de kolommen de locaties met daaronder per datum de geplande activiteit.

Dit werkt. Echter op het moment dat ik 2 activiteiten op 1 locatie heb op dezelfde datum gaat het niet goed. Mijn wens is dat dan de datum 2x onder elkaar komt te staan. Het lijkt er nu op dat door het draaien van de kolom 'data' dit een kolom wordt met unieke datums.

de regel uit de query die volgens mij het probleem veroorzaakt is;

Code:
#"Gedraaide kolom" = Table.Pivot(#"Rijen gefilterd", List.Distinct(#"Rijen gefilterd"[#"Deelnemende post"]), "Deelnemende post", "Code"),

Waarbij het commando List.Distinct zorgt voor een kolom met unieke waarde.

Weet iemand of dit op te lossen is zodat hij de kolom 'data' wel draait maar deze niet filtert naar unieke waarde? hoor het graag.
 
Hallo,

Ik zie dat de vorige stap "#Rijen Gefilterd" is.
Waarop zijn de rijen gefilterd?
 
Hoi Peter,

Dankjewel voor je reactie. Dat klopt. De voorgaande stap heb ik de lege rijen uit de datums en locaties gefilterd. Zou dit het probleem veroorzaken?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Peter,

Dankjewel. Helaas is dit niet de oplossing. Weet je toevallig of er een opdracht is die dezelfde uitwerking heeft alleen zonder de dubbelingen te verwijderen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kan je eens de gehele code uploaden?
Het liefst met het bestandje maar dit natuurlijk met geen gevoelige info.
 
Hoi Peter,

Bij deze het bestand. hoop alleen dat ie werkt aangezien het gegevens ophaalt uit een ander document. anders onderstaand de volledige code.

Code:
let
    Bron = Excel.Workbook(Web.Contents("https://vrbzo.sharepoint.com/sites/TA-Vakbekwaamheid-TeamVakbekwaamblijvenTenO/Gedeelde documenten/Planning, trainingen en hulpdocumenten/2023/Planning trainingen.xlsx"), null, true),
    Totaal_Sheet = Bron{[Item="Totaal",Kind="Sheet"]}[Data],
    #"Headers met verhoogd niveau" = Table.PromoteHeaders(Totaal_Sheet, [PromoteAllScalars=true]),
    #"Type gewijzigd" = Table.TransformColumnTypes(#"Headers met verhoogd niveau",{{"Weeknummer", Int64.Type}, {"Datum", type date}, {"Training", type text}, {"Code", type text}, {"Tijd & Info", type any}, {"Deelnemende post", type text}, {"Aantal deelnemers", Int64.Type}, {" ", type any}, {"Topdesk middelen en ruimtes", type any}, {"Voertuigen", type any}, {"Ademlucht", type any}, {"Middelen overig", type any}, {"Begeleiding", Int64.Type}, {"Hulpinstructeur", type any}}),
    #"Kolommen verwijderd" = Table.RemoveColumns(#"Type gewijzigd",{"Topdesk middelen en ruimtes", "Voertuigen", "Ademlucht", "Middelen overig", "Begeleiding", "Hulpinstructeur", "Aantal deelnemers", "Training", "Tijd & Info", "    ", "Deelnemer 1", "Deelnemer 2", "Deelnemer 3", "Deelnemer 4", "Deelnemer 5", "Deelnemer 6", "Deelnemer 7", "Deelnemer 8", "Deelnemer 9", "Deelnemer 10", "Deelnemer 11", "Deelnemer 12", "Deelnemer 13", "Deelnemer 14", "Deelnemer 15", "Deelnemer 16"}),
    #"Rijen gesorteerd" = Table.Sort(#"Kolommen verwijderd",{{"Deelnemende post", Order.Ascending}}),
    #"Rijen gefilterd" = Table.SelectRows(#"Rijen gesorteerd", each ([Datum] <> null) and ([Deelnemende post] <> null)),
    #"Gedraaide kolom" = Table.Pivot(#"Rijen gefilterd", List.Distinct(#"Rijen gefilterd"[#"Deelnemende post"]), "Deelnemende post", "Code"),
    #"Namen van kolommen gewijzigd" = Table.RenameColumns(#"Gedraaide kolom",{{" ", "Bijzonderheden"}}),
    #"Query toegevoegd" = Table.Combine({#"Namen van kolommen gewijzigd", Tabel1}),
    #"Rijen gesorteerd1" = Table.Sort(#"Query toegevoegd",{{"Datum", Order.Ascending}})
in
    #"Rijen gesorteerd1"
 

Bijlagen

  • Regionale planning T&O.xlsx
    55,9 KB · Weergaven: 7
Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt, het origineel(de born) is niet te openen.
Had ik ff niet bij stil gestaan.

Misschien een oplossing.
Als je een stap tussen "#"Rijen gefilterd" en "#"Gedraaide kolom" invoegt met een indexkolom dan gaan de dubbelingen niet verloren.
 
Hoi Peter,

Dat werkt in ieder geval inderdaad. Maar mogelijk kan je me nog een stapje verder helpen om het nog mooier te maken. Want nu behoud hij alle dubbele data. Dit hoeft eigenlijk alleen te gebeuren op het moment dat er 2 activiteiten zijn op 1 locatie op 1 datum. Want nu zet hij, ook al zijn de activiteiten op 2 locaties en op 1 datum, ze ook onder elkaar. Is dat ook nog mogelijk?

Voor zover in ieder geval al super bedankt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat zal best mogelijk zijn met, vermoedelijk, een andere opzet v.w.b. de query dus zonder de List.Distinct.
Ik kan het geheel helaas niet reproduceren dus wordt het een moeilijke.
 
@ sanderc. Je hoeft niet steeds op de quote knop te drukken als je direct reageert op iemand zijn reactie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan