Geen verbinding met kabel - slechte verbinding draadloos

Status
Niet open voor verdere reacties.

onicolsorfco

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2015
Berichten
6
Hallo,

Ten eerste wat informatie: ik woon in een studentenhuis met vier anderen, waarvam drie vrouwen. Ik vermoed dat zij allen het internet gebruiken voor het bezoeken van websites en muziek/youtube etc. maar verder niet veel bijzonders. Sinds kort is één van mijn huisgenoten vertrokken en heeft ook de router meegenomen, een wat oudere en slechtere router is nu aangesloten: Sitecom router WL 342 v2. Het draadloze internet is nu vrij traag (veel lag met online gamen) en de verbinding zelf is ook zeer wisselvallig (valt regelmatig een aantal seconden uit). Het ene moment doet hij het beter dan het andere, er is niet echt een pijl op te trekken wanneer dit is. Toen de andere router was aangesloten was het internet wel een stuk sneller en viel het ook minder vaak weg, maar was het ook lang niet optimaal. Het internetabonnement is een Z1 (30 Mbit) van Ziggo. Mijn snelheid op speedtest.net is met een draadloze verbinding zo rond de 1 á 2.5 Mbps.

Nu zijn er volgens mij een aantal mogelijkheden om het probleem te verhelpen:

- Een kabel plaatsen tussen mijn laptop en de router
- Routerinstellingen veranderen
- Een nieuwe router kopen
- Internetabonnement upgraden

Nu heb ik een kabel gekocht en verbinding gemaakt met de router. De kabel is correct aangesloten (hij geeft een groen licht). In het netwerkcentrum geeft hij aan dat hij verbinding heeft gemaakt met een ‘onbekend netwerk’, maar dit netwerk maakt geen verbinding met het internet. De status is als volgt:

Ipv4: lokaal
Ipv6: lokaal
Status van Media: ingeschakeld
Snelheid: 100 Mbps

Verzonden: 5146 bytes
Ontvangen: 5014 bytes

Voordat ik over ga tot het kopen van een nieuwe router wil ik toch eerst eens via een kabel verbinding hebben gemaakt met mijn huidige router. Hebben jullie enig idee waarom ik geen internetverbinding krijg? Alvast bedankt voor de antwoorden!
 
Laatst bewerkt:
Vraag1: hebben de andere internetgebruikers ook zo'n trage verbinding en/of internetproblemen.
Zo ja, dan zal het wellicht de router kunnen zijn.
Als het probleem zich alleen op jou pc/laptop voordoet, dan zit het probleem wellicht daar.

Dus eerst deze eerste stap om een idee te krijgen waar het probleem mogelijk zit.
Daarna kunnen we verder kijken.
 
Laatst bewerkt:
Thanks voor je reactie!

De anderen hebben er ook last van, alleen voor hen is het minder vervelend omdat zij niet gamen/streamen etc. Daarnaast heb ik het probleem ook op mijn mobiele telefoon, deze schakelt soms ook even van wifi naar 4g. Denk dat het probleem niet bij mijn laptop gezocht moet worden.
 
Mee eens, dan zal het waarschijnlijk wel een crappy router zijn.
Heb je niet een kennis of iemand anders in het studentenhuis die een router van wat betere kwaliteit heeft en die dan even uitproberen. 15 minuten is voldoende om te zien of dat het probleem oplost. Let er daar dan wel op of het een router is die geschikt is om aan een ziggo internetverbinding te hangen.

Wat ook kan is ziggo vragen de lijn door te meten en dan gelijk te kijken wat hun bevindingen zijn met de router die er nu aan hangt.
 
Oh en dat van de kabelverbinding waarbij de verbinding niet lukt: reset het modem en de router eens (stroom eraf, 30 seconden wachten en dan weer stroom erop).
 
Thanks again.

Voordat deze router (weer) aangesloten was, is er een tijdje gebruik gemaakt van een Apple Airport Extreme router. Zoals ook beschreven in mijn openingspost maakte dit zeker wel wat verschil qua kwaliteit en stabiliteit van de verbinding maar was dit ook lang niet optimaal. M.a.w.: indien ik een nieuwe router koop, wil ik ook sowieso een kabel aansluiten. Nu wil ik dus eigenlijk eerst een werkende kabelaansluiting hebben met de huidige router om te kijken hoe dit de kwaliteit beinvloed, alleen lukt dit niet. Heb je enig idee waarom dit niet lukt? Normaliter krijg je na het aansluiten van een kabel toch vrijwel meteen een (stabiele) internetverbinding? Ik krijg dus helemaal geen verbinding.

Van de ziggo medewerker begreep ik dat het aansluiten van een kabel mijn downloadspeed (is dit gelijk aan 'algemene internetsnelheid' ?) in principe zou moeten verhogen van de huidige 2 Mbps tot ongeveer 25-30 Mbps. Indien de beoogde 30 Mbps (ruimschoots) niet gehaald zou worden, dan ligt het hoogst waarschijnlijk aan de router en zal hier het eea aangepast moeten worden.

Edit: ik lees nu je bericht over de kabel, ik ga dat eens even proberen.

Edit2: het heeft helaas niet gewerkt :(
 
Laatst bewerkt:
Ok, te term "Onbekenend netwerk" vanaf Vista betekend doorgaans dat er nog een netwerktype gekozen moet worden. Normaal krijg je daar een pop-up voor, & kan je instellen op bv. Thuisnetwerk, Bedrijfsnetwerk of Openbaar netwerk. Daarna, & een verplichte herstart, zal de Internet-verbinding meestal weer optimaal werken, in dit geval met kabel geeft speedtest.net dan net 30 Mbps aan.
 
Ik had inderdaad ook al zoiets in gedachte, maar na wat geprobeerd te hebben kreeg ik het toen niet voor elkaar. Nu zat ik dus voor de tweede keer wat willekeurige dingen uit te proberen en kwam ik op het volgende: netwerkcentrum --> netwerkverbindingen beheren --> draadloze verbinding en LAN verbinding selecteren en toen vervolgens op 'netwerkbrug maken' en toen deed hij het ! Geen flauw idee wat ik precies heb gedaan maar dit is prima, na een aantal keer speedtest te hebben gedaan kwam ik iedere keer uit rond de 30 Mbps. Thanks ! Nu kijken of dit het probleem daadwerkelijk oplost of dat ik nog steeds 'slecht internet' heb.
 
Oke ik dacht het probleem opgelost te hebben, maar dat was maar schijn. Het leek alsof die verbinding die ik had gemaakt via kabel ging maar deze bleek uiteindelijk toch draadloos te zijn. Het internet is echt waardeloos dus ik ben voornemens een nieuwe router te kopen. Kunnen jullie mij adviseren over waar op te letten en eventueel een goede router voorstellen?
 
Ok, hihi, ik had al zo'n vermoeden na dit bericht van je:
een na vorige

Maar ik dacht, laat ik maar even wachten, want dan begrijp je hetvolgende wat ik ga schrijven beter...

Om te beginnen: Heb je de laptop mee buitenshuis genomen, & ergens anders een wifi-verbinding tot stand gebracht?
Waarschijnlijk wel, met als automatisch gevolg dat je verbindingsbrug verbroken werd.

Als ex-electricien/electronicus heb ik dus een geconditioneerde aversie tegen verbindingsbruggen. Dat is iets dat je alleen in uiterste noodzaak zeer tijdelijk toepast als het echt niet anders kan, & die oplossing betekend bij complexe schakelingen altijd een structurele fout. In praktijk is het eigenlijk een vorm van gecontroleerde kortsluiting... Dit tot zover.

Om een lang verhaal kort te maken, ga in Windows naar Hulp- en ondersteuning, & typ in het zoekvak Thuisnetwerk. In de ingebouwde Help staat daar een duidelijke Nederlandse Handleiding hoe je de LAN moet instellen, inclusief de bijbehorende snelkoppelingen naar de Wizards.

Scheelt mij, & een ieder ander, een hoop schrijven. Vroeger in XP zat dat in een & dezelfde Wizard, maar sinds Vista heeft Microsoft dat "vereenvoudigd" naar twee aparte, ontkoppelde, Wizards. Dank U!..
 
Laatst bewerkt:
Oke na wat settings te hebben veranderd in TCP/Ipv4 en TCP/IPv6 lijkt het alsof ik nu toch dan echt een werkende kabelverbinding heb ingesteld. Ik ga deze middag/avond maar eens even kijken hoe deze zich handhaaft. Alvast bedankt in ieder geval !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan