gegevens automatisch invullen op formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

journeyman

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2006
Berichten
115
ik heb een formulier waarop ik gegevens wil ingeven mbt een klant. een van de gegevens zijn postcode, woonplaats en telefoonnummer. wat ik nu graag zou doen is wanneer de postcode wordt ingegeven, dat dan automatisch het veldgemeente ingevuld wordt of dat de mogelijkheiden automatisch worden beperkt tot de gehuchten die ezelfde postcode delen en omgekeerd. ook het telefoonnummer zou atomatisch moeten ingevuld worden.


omgekeerd zou hjet ook moeten werken, dus wanener ik de gemeente kies uit de lijst, dat dan automatisch het postnummer wordt ingevuld....
ik heb een tabel met

AdresId
Postcode
Gemeentenaam
Telefoonnumer

op mijn formulier wek ik met comboboxen (of is dat een slecht idee?)

de hoofdtabel bevat een resem andere gegevens. een van de velden is adresId (in de hoofdtabel) en dit is gelinkt met adresid in de adrestabel
 
Laatst bewerkt:
Je kunt een keuzelijst <cboPostcode> maken waarin je de postcode opzoekt, en die via de gebeurtenis <Na bijwerken> de keuzelijst <cboGemeentenaam> filtert, zodat je in die keuzelijst alleen gemeentes ziet met de juiste postcode. Eventueel kun je de keuzelijst alvast vullen met de gemeentenaam als er in de postcode maar één gemeente zit, dat scheelt weer klikken voor de gebruiker.
Omgekeerd kan dus ook: de keuzelijst <cboGemeentenaam> kan ook de keuzelijst <cboPostcode> vullen als je een gemeente kiest. Ook weer via de gebeurtenis <Na bijwerkern> van de keuzelijst met invoervak.
 
danku, kan je mij een tip geven hoe ik "na bijwerken" de filter moet aanpakken. ik dacht al iets in die richting maar kom er niet uit.

wat ik al probeerde was een postcode.value maar dat werkt niet. ik krijg zelfs geen voorstel wanneer ik na een veldnaam een punt zet. normaal gezien moet je dan toch een keuzelijst krijgen met alle mogelijkheden (zoals.caption .value , ....) of ben ik op het verkeerde spoor?
 
De code vanuit een Plaats is ongeveer zo:

Code:
Private Sub cboPlaats_AfterUpdate()
    
    strSQL = "SELECT DISTINCT Postcode, Plaats, Straat, Van, Tem" & " " _
        & "FROM (Postcodes INNER JOIN Straat ON Postcodes.StraatID = Straat.StraatID)" & " " _
        & "INNER JOIN Plaats ON Straat.PlaatsID = Plaats.PlaatsID" & " " _
        & "WHERE Plaats.PlaatsID=" & Me.cboPlaats.Value & " " _
        & "ORDER BY Postcodes.Postcode;"
    Me.cboPostcode.RowSource = strSQL
    Me.cboPostcode.Requery
    Me.cboPostcode.SetFocus
End Sub

Deze code is gebaseerd op een tabel [Plaats], een tabel [Straat] en een tabel [Postcodes]. De tabel postcodes bestaat voor Nederland uit zo'n 624.000 records, en als je bedenkt dat een keuzelijst met zo'n 50.000 records al behoorlijk begint te stuiteren, snap je wel dat het niet zoveel zin heeft om vanuit postcodes te gaan zoeken. Dat zou nog wel kunnen vanuit een tekstvak, om op die manier de lijst met Plaatsnamen wat te verkorten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan