gegevens uit meerdere records opnemen als velden in 1 query

Status
Niet open voor verdere reacties.

DirkManet

Gebruiker
Lid geworden
14 aug 2014
Berichten
40
Hallo, in mijn stamboomtoepassing kunnen mensen meerdere namen hebben (uit de tijd dat er nog geen uniforme registratie was). Zo heette iemand bijvoorbeeld Joannes Kuipers, Cuypers of Gerits.
In mijn Access toepassing heb ik een tabel Persoon met PersoonsId, geboortedatum etc. en een gerelateerde tabel NAAM met persoonsid en Naam, In het voorbeeld, dus met 3 namen, elk in een afzonderlijk record. Door een vinkje weet ik dat Kuipers de 'hoofdnaam' is.
Het aantal namen is theoretisch onbeperkt, maar praktisch nooit meer dan 5 (dat is dus voldoende).

Nu wil ik op mijn formulieren een gecombineerde naam voor zo iemand tonen.
Daar zou dan moeten staan Joannes Kuipers (Cuypers, Gerits).
Ik zou dat graag klaarspelen door een query te creeren die er zo uitziet:
PersoonsId - Naam1 - Naam2 - Naam3 - Naam4 - Naam5.


Wie kan mij helpen?
Alvast bedankt!

Dirk

Bedankt OctaFish!
 
Laatst bewerkt:
Als je de personentabel hebt gekoppeld aan de namentabel, en dat heb je zo te zien ook gedaan (PersoonID als koppelveld) kun je een kruistabel maken. Daar heb je nog wel een kleine aanpassing in de db voor nodig, omdat je waarschijnlijk heel wat namen hebt, en je hebt in een kruistabel een logische kolomkop nodig. Ik zou dus een veld Volgnummer toevoegen waarin elke nieuw gevonden naam een opvolgend nummer krijgt. Als je iemand hebt met 6 namen, dan is 6 dus gelijk het hoogste volgnummer. In de kruistabel definieer je PersoonID als rijveld, Volgnummer als kolomkop en het veld Naam als Waardeveld. Daar gebruik je dan de functie Eerste bij. Als je de query nu uitvoert, zie je per PersoonID net zoveel kolommen als je volgnummers hebt en in elke kolom de bijbehorende naam.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan