• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevensvalidatie uit extern bestand?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Schrikbeeld

Gebruiker
Lid geworden
10 jun 2008
Berichten
64
Hi all,
Met Gegevensvalidatie is het mogelijk in een cel een keuze te maken uit een vooraf gedefinieerde lijst (Data, Valideren, Toestaan: Lijst, Bron: =Naam_van_de_lijst).
Ik wil graag de lijst uit een ander werkblad halen maar krijg de syntax niet goed.
Proberen met "=[Bronbestand.xls]Naam_van_de_lijst" geeft een fout (Er is geen bereik gevonden met de naam die u hebt opgegeven.)

Is dit eigenlijk wel mogelijk of doe ik iets fout?
 
Je zult de gegevens uit het externe bestand gekoppeld moeten plakken in het bestand met de validatie.
 
Ja, ik heb ook al eens zitten klooien en ben tot dezelfde conclusie gekomen.

Ik zet in het doelbestand de gewenste kolommen met =ALS('P:\Mijn documenten\Excel\Test2\[Bronbestand.xls]Sheet1'!A8="";"";'P:\Mijn documenten\Excel\Test2\[Bronbestand.xls]Sheet1'!A8).
Dan in dat doelbestand een naam definieren en naar die naam wijzen met de validatie.
Je moet dan wel de reeks in het doelbestand groter maken om eventuele groei van de lijst op de vangen, daarom de formule =ALS(....

Dank voor het meedenken.
 
Met kopiëren en plakken speciaal - koppeling bereik je hetzelfde.

Graag gedaan.
 
Nou, toch nog niet helemaal....
Ik definieer de lijsten zo dat ik ze dynamisch kan aanvullen, met =VERSCHUIVING(Sheet1!$A$6;2;0;AANTALARG(Sheet1!$A:$A)-2;1)
Geleerd hier op het forum :thumb:

In mijn versie neem ik de lijst over in het doelbestand met een paar regels erbij om toekomstige uitbreidingen van de lijst op te vangen. Als ik nu hier een lijst definieer met de formule zoals hierboven, dan worden de extra (leeg getoonde) regels toch als lege regels opgenomen in de selectie van de validatie.

In de versie van rdg1314 met 'plakken speciaal - koppeling plakken' wordt de lijst in het doelbestand getoond met extra regels met nullen, en die worden ok weer opgenomen in de selectie van de validatie.

En daar weet ik even geen antwoord op....
 
Nou, toch nog niet helemaal....
Ik definieer de lijsten zo dat ik ze dynamisch kan aanvullen, met =VERSCHUIVING(Sheet1!$A$6;2;0;AANTALARG(Sheet1!$A:$A)-2;1)
Geleerd hier op het forum :thumb:

In mijn versie neem ik de lijst over in het doelbestand met een paar regels erbij om toekomstige uitbreidingen van de lijst op te vangen. Als ik nu hier een lijst definieer met de formule zoals hierboven, dan worden de extra (leeg getoonde) regels toch als lege regels opgenomen in de selectie van de validatie.

In de versie van rdg1314 met 'plakken speciaal - koppeling plakken' wordt de lijst in het doelbestand getoond met extra regels met nullen, en die worden ok weer opgenomen in de selectie van de validatie.

En daar weet ik even geen antwoord op....

Je zou een macro kunnen maken die het bronlbestand opent en de gegevens bijvult om daarna het bronbestand weer te sluiten.
Bovendien kan je voor je Datavalidatie gebruik maken van benoemde bereiken. Zo kan je ze ook vanaf andere werkbladen halen.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Bovendien kan je voor je Datavalidatie gebruik maken van benoemde bereiken. Zo kan je ze ook vanaf andere werkbladen halen.

Bedoel je dat je zo data kan halen uit het bronbestand of van een ander werkblad?
Als dat zo is, dan zou dat natuurlijk dé oplossing voor mijn probleem zijn!
 
Bedoel je dat je zo data kan halen uit het bronbestand of van een ander werkblad?
Als dat zo is, dan zou dat natuurlijk dé oplossing voor mijn probleem zijn!

Het is heel simpel.
In de Datavalidatie selecteer je Lijst.
In het veld eronder zet je de naam van het bereik met een = ervoor.

In bijgevoegd bestand zit een voorbeeld.
In de blauwe cel zit een datavalidatie (genaamd steden)
De steden staan op Blad2 in de A-kolom.
Voeg je een stad toe aan die lijst (dus op Blad2) dan wordt deze automatisch aan de Datavalidatie toegevoegd.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 

Bijlagen

  • datavalidatie.xls
    13,5 KB · Weergaven: 357
Het is heel simpel.
In de Datavalidatie selecteer je Lijst.
In het veld eronder zet je de naam van het bereik met een = ervoor.

In bijgevoegd bestand zit een voorbeeld.
In de blauwe cel zit een datavalidatie (genaamd steden)
De steden staan op Blad2 in de A-kolom.
Voeg je een stad toe aan die lijst (dus op Blad2) dan wordt deze automatisch aan de Datavalidatie toegevoegd.

Met vriendelijke groet,


Roncancio

het enige wat dan nog een nadeel is dat de eventueel verwijderde regels gewoon als lege selectie worden getoond.

Wim
 
Quote:
Origineel gepost door WimenBeer Bekijk Bericht
het enige wat dan nog een nadeel is dat de eventueel verwijderde regels gewoon als lege selectie worden getoond.

Wim
In dit geval wel maar ook dat is op te lossen.


1. Hoe dan?
2. Bij een blanco blad en het toepassen van gegevensvalidatie is de cel geblokeerd tegen andere waarden maar in dit geval niet. Hoe los je dat op?
 
calculator,

Het is niet de bedoeling dat je oude posts weer gaat openen of gebruiken.
Als je iets van ons wilt weten dan open je voor jezelf een post.

Groet
 
Quote:
Origineel gepost door WimenBeer Bekijk Bericht
het enige wat dan nog een nadeel is dat de eventueel verwijderde regels gewoon als lege selectie worden getoond.

Wim
In dit geval wel maar ook dat is op te lossen.


1. Hoe dan?
2. Bij een blanco blad en het toepassen van gegevensvalidatie is de cel geblokeerd tegen andere waarden maar in dit geval niet. Hoe los je dat op?

In bijgevoegd voorbeeld wordt de grootte van de lijst bepaald door het aantal ingevulde steden.
En in het vervolg inderdaad een nieuwe post openen ipv verder gaan op een oude post.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 

Bijlagen

  • datavalidatie.xls
    16 KB · Weergaven: 262
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan