• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelde apparaat duur berekenen dmv serienummer tracering

Status
Niet open voor verdere reacties.

meesterf

Gebruiker
Lid geworden
17 nov 2007
Berichten
29
Beste allemaal,

Ik ben bezig een excel formule te maken waarmee ik een bepaald serienummer van een artikel in 1 blad kan zoeken.

De reden dat ik dit wil is omdat ik de gebruiksduur van de goederen wil berekenen tussen de eerste keer dat het serienummer voorkomt in een lijst en de laatste keer.
Dit om de gemiddelde gebruiksduur te bepalen van het artikel.
In iedere regel waar het serienummer voorkomt staat ook een datum genoteerd wanneer het serienummer is ingevoerd.
echter betreft het zoveel record om iedere keer op serienummer te filteren is onbegonnen werk.
Het bestand is nu zo'n 14.000 regels groot.

Ik ben niet thuis in VBA of macro's.
Ik weet niet of dit makkelijker kan in een draaitabel of door dit te doen met alleen formules.

Alle hulp is welkom!
 
Voorzet:
Je zou in elk geval een beetje kunnen helpen door het plaatsen van een voorbeeldbestandje met enkele relevante gegevens en indeling. Dat voorkomt een hoop gokwerk.
 
Vb

Hoi allemaal,

Zoals gevraagd een voorbeeldbestand.

De eerste kolom is een serienummer en nu wil ik graag dat op blad 1 niet alleen het eerste resultaat van de zoekformule staat maar ook de tweede, derde en vierde regel want een serienummer kan dus meerdere regels hebben want het apparaat wordt herverstrekt.

Alvast bedankt!

Frank.Bekijk bijlage BSL1121.zip
 
Matrix-formule

Hierbij een klein voorbeeldje met matrix-formules...............
 

Bijlagen

  • BSL1121(pcb).xls
    39,5 KB · Weergaven: 25
Dank u dank u!

Hierbij wil ik graag het onderwerp markeren als opgelost.

Weet alleen niet hoe dit moet?

Iedereen die meegedacht en gereageerd heeft bedankt!


Frank.
 
Weer open

Beste allemaal,

Ik heb dankzij Piet Bom, nu het een en ander echter..... Ik wil graag dat de sheet gaat uitrekenen dat bij ieder serienummer de eerste en de laatste datum regel het verschil wordt berekend.
Nu heb ik een lijst gemaakt zodat ik per serienummer kan kijk hoeveel regels. Echter zou het mooier/handiger zijn als ik de zelfde presentatie per serienummer krijg zonder een selectie te hoeven maken.

Op die manier krijg ik per serienummer de regels te zien en word het verschil berekend tussen de max en de min datum in deze regels en als dit gerealiseerd zou zijn zou ik een som formule kunnen maken om te zien hoeveel apparaten er langer meegaan dan 4 jaar, hoeveel gaan er langer mee dan 5 jaar.

het ultieme zou zijn als naast deze aantallen een lijst te presenteren om welke serienummers er dan langer mee gaan dan 4 jaar enz.

Ik hoop dat iemand mij hiermee wilt helpen.

Ieder dit mee denkt en doet alvast bedankt!

Graag verder werken met het voorbeeld bestand van Piet Bom. Dit werkt het beste.


Groeten,

Frank.
 
Nog even gehobby-t....
Let op: Bij tabellen met veel regels worden matrix-formules nogal traag qua doorrekenen.
Verder heb ik de lijnen laten trekken via voorwaardelijke opmaak.
Voor de leesbare weergave moet tabel A:I gesorteerd worden op serienr+datum+tijd
 

Bijlagen

  • BSL1121(pcb)2.xls
    50,5 KB · Weergaven: 21
Dank u dank u

Beste Piet,


Ten eerste bedankt voor jouw gehobby!!
Ik zal hier nu en in de toekomst veel aan hebben!

Toch komen er weer wat zaken bij.
Bijvoorbeeld serienummer 2003-0588

Deze wordt het eerst geleverd op 19-5-2003.
Daarna wordt deze invl(ingeleverd) op 11-3-2004 periode dat hij bij een persoon is geweest is 0.8333 jaar
Daarna wordt dit zelfde serienummer uitgezet op 25-4-2004 en weer ingeleverd op 31-10-2006 dus gebruiksduur bij deze persoon is 2.5 jaar.
Daarna wordt dit apparaat weer uitgezet bij een ander persoon op 24-11-2006 en weer ingeleverd op 25-3-2009 dus gebruiksduur bij deze persoon is: 2.33 jaar. De reden dat je het apparaat ge crediteerd ziet worden is omdat er per 1-1-2009 een terugkoopregeling per apparaat geldt.

De reden dat ik dit zo gespecificeerd moet weten is omdat ik met een externe partij een contract heb waarin gesteld wordt dat de gemiddelde gebruiksduur per persoon 2 minstens 2 jaar is. Nu willen zij dit onderbouwt zien.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Frank.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan