• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelde berekenen van een wedstrijd met enkele waardes niet mee geteld?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Karianne

Gebruiker
Lid geworden
5 jul 2010
Berichten
19
Wij zijn met een programma in excel bezig en we moeten het gemiddelde weten per wedstrijd.
In een Kollom wordt aangegeven totaal aantal punten, klassering, winstpunten ( zie bijlage)

We willen het gemiddelde van de klasse 2 en 3 rijdens, 1-,2-span paarden en pony's hebben voor onze indexering.
Welke moeten niet mee gerekend worden:
* Alleen langspannen tandem paarden en pony's (afkorting tandem po & tandem pa) 4span pa en 4span po worden niet mee genomen in deze berekening.
* Klasse 1 rijdens worden niet mee genomen
* Getallen boven de >200 worden niet mee genomen
* EL (Diskwalificatie ) worden niet mee gerekend
* RE ( vrijwilligbeeindigd) worden niet mee grekend.

Is hier een formule voor of heeft iemand anders misschien een idee hoe we dit zo makkelijk mogelijk kunnen berekenen?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Groetjes Karianne
 

Bijlagen

  • Excel bestand help mij gemiddelde berekenen.xls
    31 KB · Weergaven: 69
Hoe wordt het gemiddelde berekend? ik kom niet uit op 118.

volgens mijn formule kom ik uit op 4 valide waarden: 159,3 156 135,05 101,75 (rij 7,21,27,28)
 
Hoi Wampier

Bedankt voor je reactie, 101,75 is een uitsluiting(EL) dus die mag niet mee gerekend worden.
144.35 rij 19 moet er nog wel bij berekend worden.


Groetjes Karianne
 
Ah, bedankt, ik zie het al.

Twee punten:

In de CL kolom worden waarden ingevuld als: '4 (tekst 4). worden dit in de praktijk altijd numerieke waarden?
Lijn 19 heeft geen CL code. Is dit correct? mijn formule was hier op gebaseerd, daarom ging het fout :) het kan wel zonder, maar is er een extra tussenstap nodig
 
Ja klopt sorry.

Wij berekenen de waarde met PNTS daar het gemiddelde van.

Is er wel een formule of iets voor bekend.

Groetjes Karianne
 
wat ik nu heb (let op ; moet mogelijk vervangen worden door , afhankelijk van land/taalinstelling !!):

kolom J:

Code:
=IF(OR(A6="4span pa";A6="4span po";A6="tandem pa";A6="tandem po");0;1)

kolom k:

Code:
=J6*SUMIF(B6;">1";F6)*COUNTIF(H6;">0")*COUNTIF(F6;"<200")

dit werkt voor behalve voor lijn 19, omdat die geen "WP" waarde heeft. ik kan een extra check in de if lijn stoppen om dit af te handelen, wordt de formule alleen NOG onoverzichtelijker :)

Bekijk bijlage test.xls
 
Laatst bewerkt:
Sorry dat ik even lastig doe maar zou je misschien die formule in het bestand willen zetten.

Omdat kollom J en K leeg zijn klopt het dat ik daar dan de formule in moet zetten?

Ik wordt er al steeds handiger mee maar sommige punten blijven lastig:rolleyes:
 
heb het even toegevoegd in mijn vorige bericht. Kun je nog even aangeven of lijn 19 helemaal correct is ?
 
Helaas lukt het niet om de formule goed te krijgen.

wij hebben namelijk alle wedstrijden naast elkaar staan. ik heb het even geprobeerd als ik de uitslagen copieer naar een nieuwe bestand maar zonder resultaat.
voor ons is het makkelijker als onder of bovenaan een formule kan komen te staan waar alles in een keer wordt berekend.

Ik weet niet of daar iets voor bestaat maar als wij de formules proberen samen te voegen krijgen we foutmeldingen.

Bedankt voor je hulp
 
nieuw bijlage

Karianne,

post het door jullie aangepaste bestand eens, dan kunnen we zien wat er voor foutmeldingen komen....
 
je kunt wel de hele kolom formules eronder zetten. indien het echt in 1 cel moet ben je veroordeeld tot macro's.

Indien eronder een optie is:

- selecteer de cel met de bovenste formule in kolom J
- ga naar de formule balk bovenin en selecteer de hele text van de formule en doe rechtermuisknop-> kopieren
- ga naar een lege plek onder de uitslagen, rechtermuisknop->plakken; daarna 'enter'
- vervolgens de formule naar beneden trekken zoveel rijen als er uitslagen zijn

herhalen voor kolom K

Indien het niet helemaal werkt: pak mijn test.xls en selecteer de formule. excel geeft vervolgens met kleurtjes aan hoe de formule is opgebouwd.

Jammer genoeg is dit de enige manier om het makkelijk te doen zonder macro's. Je zou een monster formule kunnen maken waar je al deze regels optelt, maar waarschijnlijk loop je dan tegen een limiet van excel aan.
 
De formules die wij geprobeerd hebben heb ik niet meer, helaas is het bestand zoals het in elkaar zit te groot en lukt het me ook niet om een echt duidelijk bestand te maken.
er zijn ongeveer 2000 rijders en die dan wedstrijden.
de wedstrijden hebben we naast elkaar staan, in het bestand heb ik er een kollom bij gevoegd. er zijn dan alleen veel meer starts.

kan ik in de formule =GEMIDDELDE(ALS(I9:I1100<>0; I9:I1100;"")) niet ergens een formule toevoegen dat hij de tandem en 4spannen niet pakt en ook nog > 200 punten?

deze formule pakt namelijk nu alle uitslagen!
 

Bijlagen

  • Excel bestand help mij gemiddelde berekenen.xls
    50 KB · Weergaven: 55
Even mijn vorige formule opgeschoond en "juiste" average

hoop dat het helpt

kan ik in de formule =GEMIDDELDE(ALS(I9:I1100<>0; I9:I1100;"")) niet ergens een formule toevoegen dat hij de tandem en 4spannen niet pakt en ook nog > 200 punten?

Was het maar waar. Jammer genoeg is er dus geen manier om een output van een IF direct te gebruiken als criterium
 

Bijlagen

  • temp2.zip
    30,5 KB · Weergaven: 67
Laatst bewerkt:
Bedankt,
Ik ga het morgen even uitzoeken of het lukt, als het gelukt is zet ik de vraag op beantwoord!

Fijne avond

gr
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan