• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelde lijn in een grafiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

Danny1969

Gebruiker
Lid geworden
4 aug 2012
Berichten
59
Hallo,

Ik zou in een staafgrafiek graag 2 gemiddelde verticale lijnen willen toevoegen. Ik heb dit geprobeerd via een trendlijn, maar dan krijg ik niet het gemiddelde.
Weet iemand hoe ik dat voor elkaar kan krijgen?
Zie voorbeeldbestandje, dan gaat het om 2 verticale lijn van gemiddeld aantal (8) Bekijk bijlage grafiek.xlsxen gemiddeld (13).

Alvast bedankt.

grt
Danny
 
Gijsbert, dit is wel wat ik bedoel. Alleen moet de grafiek (in jouw bestand) gespiegeld zijn, dus appels en peren in de verticale as en aantal op de horizontale as. Kan dat ook?
 
Ha Danny,

Je kan een Lijn-Diagram niet combineren met een staafdiagram, wel met een kolomdiagram.
Vandaar mijn keuze om de grafiek te kantelen.

Uiteraard zijn er meer wegen die naar Rome leiden...
Als je voor alle reeksen een staafdiagram toepast en vervolgens een trendlijn op de gemiddelden zet, dan heb je wat jij wilt.
Nog even de staafdiagrammen zelf onzichtbaar maken, en klaar.
Bekijk bijlage grafiek (1).xlsx

Spiegelen en kantelen is trouwens niet hetzelfde.
Het is ook appels met peren vergelijken, maar toch! :rolleyes: :thumb:
 
haha:d, klopt spiegelen is iets anders dan kantelen.

Ik ben er bijna, de trendlijnen zijn gelukt, ik weet alleen niet hoe ik de staafdiagrammen verberg. Als ik het vinkje uitzet bij reeks verdwijnt ook de trendlijn weer.
 
Hoi Gijsbert,

Weet jij de oplossing hoe ik de staafdiagrammen onzichtbaar maak, maar nog wel de trendlijn kan blijven zien?

grt
Danny
 
Danny,

klik met rechter muisknop op staaf/kolom en kies voor "gegevensreeks opmaken".

Geef bij opvullen aan "geen" en bij rand idem dito
 
Hoi Haije, dit werkt. Bedankt hiervoor.

Wat ik nu nog wil aanpassen is de dikte van de staafdiagrammen. Het zijn nu iele staven, ik wil ze wat dikker hebben. Kan ik dit aanpassen?

vrgrt
Danny
 
Danny,

klik met rechter muisknop op staaf/kolom en kies voor "gegevensreeks opmaken".

Verklein het percentage bij Breedte tussenruimte
 
je wilde de staven toch onzichtbaar maken?
 
@Gijsbert, die staat al op 0, zal het te maken hebben met de hoeveelheid in de verticale as? Ik heb 25 items.

@Haije, klopt, ik wilde 2 staven onzichtbaar hebben mbt tot de trendlijnen en dat is gelukt. Dan blijven er nog 2 staven per item over.
 
Danny,

Dan zitten de onzichtbare staven ertussen. Zet de "overlapping van reeks" op bijvoorbeeld 95% om dit op te lossen. Deze staat boven de breedte tussenruimte.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan